През есента на 2015 г. акциите на технологичния гигант Apple се сринаха с 11% на фона на притесненията за спад в продажбите на iPhone. Това беше равносметката от отчета на американския производител, представен през октомври. Утре предстои да бъде представен следващият, а инвеститорите ще следят внимателно цифрите в него.
За компания, която отчете рекорд на продажбите си с ръст от 28% до 233,7 милиарда долара през предишната фискална година, намаляващата тенденция при акциите изглежда притеснителна.
Въпреки твърденията, че това вероятно е предизвикано от поевтиняването в глобален мащаб на някои от основните суровини и от забавянето на китайската икономика, има някои фактори, които продължават да будят притеснение спрямо Apple, пише Bloomberg.
Основно страховете са свързани с нарасналата в последно време зависимост на растежа на технологичния производител от продажбите на iPhone. И тази тенденция се запази, въпреки че през 2015 г. на пазара излезе смартчасовникът Apple Watch, както и двете нови услуги Apple TV и Apple Music.
Те обаче не успяха да придобият такова значение, като цели 66% от печалбата на компанията беше реализирана от продажби на смартфони. За сравнение преди три години този дял беше 50 на сто.
Заради тази зависимост, всеки намек, че може да има забавяне на продажбите на iPhone, основно свързани със спада в Китай, предизвиква сериозни опасения сред инвеститорите.
Тези опасения обаче се засилват през последните месеци. В десетки анализи беше посочено, че от Apple са орязали поръчките си към подизпълнители за производството на компоненти за смартфони. Тази информация даде индикация, че вероятно компанията е продала по-малко от очакваното през първия месец на 2016 г.
Тя беше подсилена от съобщение на производителя на аудио компоненти Logic, в което от компанията предупреждават инвеститорите, че резултатите на Apple ще са под прогнозираните заради слабото търсене на продукти. Към момента 60 на сто от печалбата на фирмата идва от технологичния гигант.
Утре основният въпрос, който ще вълнува най-вече инвеститорите, е дали спадът в продажбите на iPhone е толкова притеснителен в сравнение с резултатите за предишните години.
Традиционно те намаляват рязко след коледното пазаруване през последното тримесечие на всяка година. Това се обуславя и от факта, че в началото на всяка нова година потребителите започват да търсят и да чакат излизането на нови продукти на Apple, които обикновено излизат на пазара през септември.