В България семейния бизнес представлява 25% от всички компании, като за последната година те са около 105 000 броя. Всички те създават малко над 10% от БВП и дават работа на 19% от работната ръка, което е около 400 хил. души. Семейният бизнес у нас е в секторите търговия на едро и дребно, ремонт на автомобили и много други. Това каза Невена Ковачева, експерт в услугите, свързани с международната мобилност и управлението на персонала в предаването Money.bg в телевизия Bulgaria On Air.
За семеен или частен бизнес в България се говори и съществува от едва от 30 години, поради познатите ни исторически причини. Българският бизнес се сблъсква със същите трудности, като този в чужбина, макар, че тук говорим за доста по-малък мащаб и с доста предизвикателства, които има един скоро създаден и развиващ се бизнес. Бизнесът е семеен, когато семейството е мажоритарен собственик на компанията и на акциите с право на глас, като поне един член участва активно в управлението. Дори и публични компании, могат да се окачествяват като семеен, ако имаме налице условието, че 25% от акциите с право на глас са в ръцете на семейството.
Сред най-големите семейни компании в света са някои публични като Ford, BMW, Bosch, Berkshire Hathaway.
Семейния бизнес се ориентира почти във всички сектори. "Много е важно да се привлече по-младото поколение, като ключова съставка за създаването и продължаването на семейния бизнес", каза Ковачева.
Колко са подготвени младите поколения за унаследяване на бизнеса?
По думите на експерта почти всички компании знаят правилото за съотношението 30:10:3 - около 30% от бизнесите се предават към второ поколение, 10% се предават към трето и само 3% по-нататък.
Младото поколение често учи в чужбина в добри университети и има възможност да прави кариера в някъде навън. "Положително е, че младото поколение се занимава със стажове и практики извън страната. Има примери за завърнали се млади хора от чужбина, които са се включили в семейния бизнес. Хубавото при тези примери, че новото поколение има по различна визия, мисли по-глобално, няма проблем с авторитета.Включването на младото поколение е много важно", заявява експерта.
В България, по-голямата част от семейните бизнеси са в ръцете на първото поколение и по-голямата част от унаследяването не се е случило, но в следващите 5-10 години, вероятно това ще се случи. По думите на Ковачева семейният бизнес е създаден за да бъде предаден на поколенията. "Планирането е не в години, както в обикновените компании, а в поколения, за което е създаден и самият бизнес. Затова и оцелява много повече в ситуация на една икономическа криза.
"Семейните бизнеси са много по-гъвкави и поради друга причина - решенията се вземат много по-бързо, тъй като са в ръцете на няколко човека, за разлика от другите компании", казва Ковачева.
Заплаха ли са компаниите, влизащи у нас с все по-голям капитал? Кои са опасностите?
Според експерта семейният бизнес има предизвикателствата и проблемите на всички други бизнеси, но при него може да се създадат конфликти, недоразумение, неподготвени наследници, привличане на второ поколение и не до там добро управление, докато при устойчивите бизнеса се привличат специалисти и извън сферата на семейството.