Китайското приложение TikTok най-сетне започва да усеща ударите на политически и регулаторен натиск в Европа, където компанията до голяма степен избягваше контрола, пред който е изправена в САЩ, както и европейският регулаторен удар над големите технологични гиганти, съобщава CNBC. Нещата обаче се променят.
Еврокомисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон предупреди главния изпълнителен директор по време на среща този месец, че блокът може да забрани приложението, ако то не отговаря на новите правила за цифрово съдържание. И това може да се случи много преди крайния срок, който е на 1 септември.
Това е подчертана промяна от дългото мълчание на ЕС относно TikTok във време, в което американските законодатели бяха меко казано агресивни - те забраниха приложението от федерални устройства през декември поради опасения за националната сигурност. Предложен двупартиен законопроект пък се стреми да блокира изцяло работата на приложението на територията на САЩ.
ЕС не е мек към технологичните гиганти
Европа глоби редица американски технологични гиганти за нарушаване на Общия регламент за защита на данните на ЕС. Разликата с TikTok е, че приложението се пази от прицела на търговските интереси в Европа.
"Няма политическо искане за разследване на китайски организации", заяви Хосук Лий-Макияма - директор на мозъчния тръст на Европейския център за международна политическа икономия, в интервю през декември.
"Потребителската база на TikTok е много по-голяма, отколкото си мислят много хора в Европа", каза още той и добави, че "няма да гледате много внимателно, ако не крадат твърде много от приходите ви от реклама."
TikTok има около 275 милиона активни потребители месечно в Европа към декември 2022 година, според Абе Юсеф от Sensor Tower, отбелязвайки, че това е повече от една трета от населението на Стария континент, което е около 750 милиона.
Европарламентът
Китайската компания беше най-изтегляното приложение за социални медии миналата година в Италия и Испания, според data.ai. Приложението заема второ място във Франция и Германия. WhatsApp, собственост на компанияута - майка на Facebook - Meta, се класира на първо място сред изтеглянията на приложения за социални мрежи във Франция и Германия и на трето място в Италия и Испания. Meta отчете $29,06 милиарда приходи в Европа през 2021 година - в това компанията включва Русия и Турция.
За разлика от тези компании TikTok регистрира оборот от едва $531 милиона в Европейския съюз през 2021 година, според последното налично подаване в Обединеното кралство. И все пак, това е над четири пъти повече от данните за 2020 година.
"Отнема малко време на Европейската комисия, за да вземе мерки по всички въпроси", коментира Декстър Тилиен, който е водещ технологичен и телекомуникационен анализатор в The Economist Intelligence Unit. По думите му "това не е поради липса на желание от страна на Европарламента да направи нещо."
"Просто Европа се беше заела с по-големите компании", подчертава Тилиен пред CNBC.
TikTok все още не е гигант в мащаба на компании като Meta и Amazon, когато става дума за социални медии, реклама и електронна търговия. Но TikTok стана толкова популярен, че приложението му вдъхнови продукти за копиране, като приложението за кратки видеа Reels на Meta.
Повече от половината хора на възраст от 16 до 24 години във Франция и Германия използват TikTok
Това показват данните от data.ai, според които от стартирането си през 2016 година TikTok натрупва месечна световна потребителска база от повече от 1 милиард души. Това му дава атрактивен набор от данни, за да обучи своите алгоритми за агресивно насочване към потребителите със съдържание, което най-добре отговаря на техните интереси. Компанията майка на TikTok, базираната в Пекин ByteDance, постигна подобен успех в Китай с местна версия на приложението, наречена Douyin.
Голям страх сред служителите на разузнаването на САЩ, а все по-често и на законодателите в Европа, е че Пекин може да повлияе на начина, по който TikTok насочва своите потребители към участие в пропаганда или цензура.
Защо тонът на Европа се променя?
Миналия месец ByteDance призна, че е използвал данни от TikTok за двама журналисти, за да локализира физическите им движения. От своя страна китайската компания се дистанцира, като отбеляза, че участващите в това служители вече не са били на работа в ByteDance.
Притесненията относно наблюдението, в допълнение към строгия Закон за цифровите услуги на ЕС, бяха голяма тема на разговор на срещи с представители на ЕС по-рано този месец. Представители на ЕС оказват натиск върху технологичните гиганти по всевъзможен начин, за да се справят с нередностите до 1 септември. Това вече определено се отнася и за TikTok.
"ЕС приема много сериозно въпросите за поверителността и защитата на данните. И изгражда една от най-строгите регулаторни архитектури за цифрови платформи в света, която се отнася и за TikTok", казва Мануел Муниц - ректор в IE University.
Междувременно разследванията на достъпа на TikTok до данните на потребителите в Китай дават резултат, макар тези неща да отнемат време. На Ирландската комисия за защита на данните, например, отне близо пет години, за да прекрати разследването си за целенасочените рекламни практики на Meta, което доведе до глоба за компанията от над $400 милиона.
Сега Европейската комисия проучва дали прехвърлянето на потребителски данни от TikTok към Китай и обработката на данни за непълнолетни е в нарушение на строгите правила на Европейския съюз за поверителност на GDPR.