Българската куриерска компания Speedy, втората най-голяма у нас по дял от приходите от пазара през 2019 г., скоро ще има нов собственик. В решение от 5 ноември т.г., публикувано в петък, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобрява без допълнителни условия придобиването на мажоритарен дял в родната компания от страна на френската GeoPost. За да бъде приключена сделката, е нужно и разрешение от Букурещ, тъй като двете компании работят и в северната ни съседка.

Сделката

Идеята за придобиването на мажоритарен дял съвсем не е нова. Тя бе оформена в споразумение още през 2014 г., когато Speedy придоби клоновете на GeoPost в България и Румъния, а френската компания получи 25% от капитала на българската компания. българския доставчик. Към днешна дата GeoPost притежава 25% от публичното дружество "Спиди" АД, а "Спиди Груп" АД - притежава 66,42%. Останалите са притежанието на миноритарни акционери.

В рамките на споразумението GeoPost, собственост на държавната Le Groupe La Poste, има право да упражни кол опция за придобиването на още 45% от акциите на българската компания, като така общият ѝ дял ще достигне 70%. Предвид факта, че Speedy е публично дружество, в рамките на две седмици след приключване на сделката, GeoPost може да отправи търгово предложение към останалите акционери и да изкупи техните акции. Засега няма индикации дали това ще се случи.

В момента акциите на българската Speedy се търгуват срещу 59 лева за брой, като така компанията е оценена на почти 320 млн. лв. От началото на годината цената им бележи ръст от 18%, при 25% срив на Sofix за същия период.

Пандемията

Наложените здравни мерки срещу коронавируса се отразиха благоприятно на е-търговията и бизнеса с куриерски услуги, което бе отразено и от самата Speedy в отчетите ѝ.

Вижда се, че за първите 9 месеца на 2020 г. компанията бележи ръст на приходите от 19,3% спрямо същия период на миналата година, а броят на доставените пратки расте с 29,1%.

"Изпреварващият ръст на пратките е в резултат на увеличаващата се тежест на индивидуалните клиенти и В2С сегмента", посочват от компанията.

Общите приходи достигат 126,3 млн. лв. за периода, като вътрешният пазар носи почти 100 млн. лв. Останалите са от външни доставки и други приходи.

"В резултат на преориентация на потреблението към онлайн магазините, търсенето на куриерски услуги за реализиране на доставките значително се повиши. След резкият скок през 2-рото тримесечие, търсенето на услугите ни до голяма степен се нормализира, като онлайн търговията се задържа до нива близки до тези от 2-ро тримесечие, като същевременно се възстанови бизнес активността", отчитат от Speedy.

По-ниският ръст на разходите носят и забележително увеличение на нетната печалба. През първите девет месеца на 2020 г. тя надхвърля 18 млн. лв., ръст от 61,9% спрямо същия период на миналата година.

В края на 2018 г. Speedy придоби и българския си конкурент "Рапидо".