Китайският интернет сектор все още е обхванат от студения инвестиционен вятър, започнал от края на миналата година, който, както казаха аналитици, е малко вероятно да премине в оптимистична посока на фона на преобладаващата предпазливост на инвеститорите в краткосрочен план, коментира агенция Синхуа.

Китайските интернет инвестиции са замръзнали, данните за първото тримесечие на 2012 г. показват 88.8% спад на годишна база.

В първото тримесечие на тази година е имало само 27 случая на инвестиции, които са се открили пред интернет индустрията на Китай, и които се оценяват на 243 млн.  долара, и това е спад със 71.8% спрямо предишното тримесечие и с 88.8% на годишна база, показва статистика, обявена от ChinaVenture Group по време на годишната й конференция.

Всъщност още от четвъртото тримесечие на 2011 г. инвестициите в интернет сектора на страната, особено в електронната търговия, груповото пазаруване, операторите на електронна търговия с луксозни стоки, са намалявали вследствие на несъвършения вътрешен капиталов пазар, неблагоприятната чуждестранна среда за финансиране на капитала, наситените инвестиции в индустрията и др.

Според Фън Пo, старши аналитик в ChinaVenture Group, този спад на инвестициите в интернет индустрията се дължи на разширените проверки на инвеститорите по отношение начина на формиране на печалбата на Интернет фирмите при нарастването на оперативните им разходи.

По-рано, през 2009 г. и 2011 г., китайската интернет индустрия бе доста атрактивна предвид горещата подкрепа от разнообразни големи фондове за рисков капитал и фирми с частен капитал.

През миналата година китайската интернет индустрия е привлякла 266 инвестиции на стойност 8.159 милиарда щатски долара, което е увеличение с 44.6% спрямо 2010 г. и с 218.5% спрямо 2009 г.

В момента и местните, и чуждестранните финансови институции са като цяло предпазливи по отношение на инвестиране в интернет компании в Китай, което предсказва скептична перспектива за  финансирането на сектора, поне в близко бъдеще.

От една страна, традиционният канал за финансиране на китайските интернет фирми -  първичните публични предлагания (IPO) в САЩ, все още остава променлив с оглед на недостатъчните заявления за IPO към Vipshop.com (VIPS.NYSE) и IPO отказа на www.zuche.com.

От друга страна, пазарната оценка на китайските интернет корпорации се запазва относително висока и не е спаднала до разумно ниво, което означава рискове за нови инвестиции, каза експерт от бранша.

Въпреки тези два негативни фактора, все още има шансове за инвестиране в някои интернет сегменти в Китай като подобрената електронна търговия, уеб игрите, интернет рекламата, мобилния интернет и дори технологиите, медиите и телекомуникациите (TMT).

Ли Ман, партньор на Elevation China Capital, предложи инвеститорите да обръщат повече внимание на търсенето на златни мини в Интернет индустрията, тъй като инвестициите по време на слаби икономически периоди винаги носят по-висока възвращаемост, по-висока от обичайната.

Няколко китайски интернет фирми вече са предприели действия. През април Netease.com Inc.  даде два милиарда юана, за да създаде фирма за рисков капитал, която ще инвестира в стартиращи Интернет компании