В основата си пътуването е опознаване на света, а за политиците туризмът предлага една от редките възможности за стимулиране на местната заетост, генериране на приходи и едновременно повишават колективното ниво на емпатия на човечеството. Какво стои зад реакцията на Европа срещу свръхтуризма? Отговор търси Euronews.
Няма икономически сектор, имунизиран срещу неблагоприятни ефекти, но в туристическата индустрия те са управляеми с подходящия набор от предпазни мерки и подходящата комбинация от политики. Ето и три примера:
Източник: iStock
Париж и намаляване на замърсяването
С пътуванията и туризма, допринесли с 33,5 милиарда евро за БВП на столицата на Франция, Париж беше коронован за най-мощната градска дестинация в света от Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC) през 2022 г.
Но това е само половината от историята. Тъй като увеличи приходите от туризъм с най-малко една четвърт в рамките на десетилетие, започвайки през 2010 г., Париж успя да намали замърсяването на въздуха с 50%.
За това бяха нужни целенасочени и съгласувани усилия от страна на градските власти, жителите, посетителите и индустрията на гостоприемството - действайки съвместно.
За кратки десет години Париж успя да намали използването на автомобили с впечатляващите 40% и възприе устойчивостта чрез инициативи като Street Code, насърчавайки екологичния транспорт.
Градът демонстрира ангажимента си към безопасността на пешеходците, като въведе зони без автомобили около училищата и удвои броя на велосипедните алеи — огромна мрежа от 1120 километра.
Това обширно прекрояване на градския транспорт значително намали въглеродния отпечатък и подобри качеството на живот както за парижани, така и за посетителите.
Достъпни жилища във Виена
Очаква се населението на Виена да достигне 2 милиона до 2027 г. и това е един от най-бързо развиващите се градове в ЕС. Също така е популярно място сред туристите.
През 2019 г. - референтна година за пътуванията, Виена регистрира почти 18 милиона нощувки. Забележително е, че четирима от всеки пет посетители идват от чужбина.
Източник: iStock
Често приемана за даденост, индустрията на пътуванията и туризма е основен двигател на приходите от износ за големи и малки икономики. В случая на Австрия секторът представлява цели 39% от общия износ на услуги на стойност 53 милиарда евро през последната представителна година преди COVID (2019).
Градските власти на Виена определят нивата на общинските наеми и използват сдружения с ограничена печалба като начин за увеличаване на предлагането на жилища, като същевременно поддържат цените под контрол. Наемите, които тези субекти могат да начисляват, са базирани на разходите, което води до цифри с 30% под средните за пазара.
Въпреки това притокът на нови жители и посетители постави предизвикателства, особено по отношение на предлагането на жилища и достъпността. В отговор Виена предложи майсторски клас по политики в областта на социалните жилища — достоен за вниманието на кметовете по целия свят.
В момента около половината от жителите на града живеят в общински или субсидирани жилища.
Градските власти на Виена определят нивата на общинските наеми и използват асоциации с ограничена печалба като начин за увеличаване на предлагането на жилища, като същевременно поддържат цените под контрол. Наемите, които тези субекти могат да начисляват, са базирани на разходите, което води до цифри с 30% под средните за пазара.
Източник: iStock
Копенхаген: Казусът с управлението на отпадъците
Метаморфозата на Копенхаген през последните тридесет години не е нищо друго освен забележителна, преминавайки от избледняваща столица към динамичен метрополис, често възхваляван сред най-желаните места за живеене.
Населението на града е нараснало с 13% между 2010 г. и 2023 г. и сега Копенхаген може да се похвали с приблизително 1,4 милиона жители. Броят на посетителите се увеличи още по-бързо — нарасна с 50% за по-малко от десетилетие и достигна кулминацията си с рекордните 12,7 милиона нощувки през 2019 г.
Чрез изгаряне на боклук и генериране на електричество от него Копенхаген се справи с два проблема с едно решение — подобри енергийната си сигурност, като същевременно се справи с проблема с управлението на отпадъците.
На фона на този феноменален растеж Дания трябваше да се бори с високите нива на битови отпадъци на глава от населението и отчаяно се нуждаеше от намиране на по-устойчив път напред. Отговорът дойде под формата на инициативата Circular Copenhagen, която имаше за цел цифра от 70% рециклирани отпадъци до 2024 г.
Тук отново иновативното създаване на политики, съчетано с остър фокус върху синергията и прилагането на най-новите технологии, е това, което направи разликата. Чрез изгаряне на боклук и генериране на електричество от него Копенхаген се справи с два проблема с едно решение — подобри енергийната си сигурност, като същевременно се справи с проблема с управлението на отпадъците.
И това е само върхът на айсберга. Градът декларира амбицията си да стане "най-устойчивата дестинация в света". Такива стратегии са както добър бизнес в условията на все по-конкурентен глобален туристически пейзаж, така и правилното нещо, което трябва да направите.