За петролната индустрия последните месеци бяха изключително тежки, а бъдещето ѝ изобщо не е розово. Според BloombergNEF петролните и газови компании имат още една причина да се притесняват: достигането на пика на търсенето на гориво, пише OilPrice.com.

В свой анализ от BloombergNEF пишат, че търсенето на бензина ще достигне своя пик през 2030 г., а за дизела този момент ще дойде три години по-късно. Резултатът е, че търсенето на петрол от сухопътния транспорт ще достигне своя връх през 2031 г. - а след това ще започне да спада - или поне няма да расте повече. Прогнозира се, че тогава секторът ще отговаря за 47 млн. барела дневно.

През 2019 г. пътният транспорт отговаря за над 40% от общото търсене на петрол по света. И през последните две десетилетия представлява над половината от общия растеж на търсенето на петрол.

В краткосрочен план прогнозата за възстановяване на търсенето също не е розова, като причините за това са мерките срещу пандемията, които изтриха 10 години растеж на търсенето. Очаква се възстановяването да бъде бързо, но никой не се наема да каже дали то ще достигне предкризисни нива.

Какви са причините за достигане на пика?

На първо място, все по-ефективните двигатели. Според BP ефективността при използването на горивата ще се покачи толкова много, че до 2040 г. на сухопътния транспорт ще са нужни едва 20% повече горива.

От друга страна трябва да вземем предвид и алтернативите на черното злато, както и услугите за споделено пътуване. И двете се смятат, че проблемни за бъдещето на петролната индустрия.

Електрическите ванове и големите камиони с въглеродно задвижване са ключови в мрачната прогноза. Доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ) посочва, че тировете отговарят за една пета от търсенето на петрол по света (или 17 млн. петрол дневно), както и за половината от търсенето на дизелово гориво.

Най-ясното доказателство, че електрически и водородни товарни средства имат бъдеще е дебютът на Nikola - компания, която произвежда и батерии, и горивни клетки за камиони, като се надява, че ще промени лицето на транспорта. А заедно с това и петролната индустрия.

Разбира се, индустрията не си затваря очите за прогнозите и вече се променя, за да е готова за бъдещето, в което транспортният сектор няма да води търсенето на горива.

Миналата година Wood Mackenzie прогнозра, че търсенето на петрол от транспортната индустрия ще достигне пик през 2030 г. И рафинериите започнаха да променят дейността си, като произвеждат повече петрохимикали за сметка на горивата.

Сега индустрията пострада тежко от пандемията и мерките срещу нея. Но се готви и друг проблем. След като пандемията разкри как можем да намалим СО2 като просто си стоим вкъщи, редица агенции, включително МАЕ, призовават за т. нар. зелено възстановяване.

Агенцията подчерта миналата седмица, че светът има единствен шанс да налее инвестиции в чиста енергия и да създаде милиони нови работни места. МАЕ начерта и план за възстановяването и реформите в транспорта са значителна част, включително финансови стимули за шофьорите, които захвърлят стария автомобил с двигател с вътрешно горене - или поне купят кола с по-ефективен такъв.

Този план - както и много други, основно от правителствата в Европа - ще засилят скоростта, с която търсенето на горива ще намалее. И ако всички алтернативни отговорят на обещанията, пикът в търсенето на дизел може да бъде и преди края на настоящото десетилетие. А електромобилите могат да изпреварят още по-бързо автомобилите с двигател с вътрешно горене.

Chesapeake Energy влезе в процедура по несъстоятелност

Нова голяма жертва на коронакризата: Фалира гигант в шистовата индустрия

Към 2013 година дългът на дружеството е с размер на пазарната оценка на Exxon Mobil