Затваряне на граници в знак на протест обмислят от земеделските камари в ред съседни или близки до Украйна държави и причината за това е свободният внос на продукция от бившата съветска република въпреки разминаването с европейските изисквания. Това обяви в студиото на Money.bg по телевизия Bulgaria On Air Костадин Костадинов от Националната асоциация на зърнопроизводителите.

"Разликата е в начина, по който се произвежда. Ние сме в ЕС, изпълняваме изисквания за качество и за неупотреба на токсични препарати за растителна защита. Ние произвеждаме по-скъп продукт, отговарящ на изискванията, от Украйна влиза каквото и да е без контрол", подчерта той. По думите му 90% от прилаганите в Украйна препарати са забранени в ЕС.

Зърнопроизводители: имаме достатъчно пшеница, но без внос на определени торове има реална опасност

Зърнопроизводители: имаме достатъчно пшеница, но без внос на определени торове има реална опасност

Гост в предаването Money.bg е председателят на Съюза на зърнопроизводителите Илия Проданов

Според него единственият начин да се избегнат фалити в сектора е пакет от мерки в две посоки - спрямо украинската земеделска продукция и спрямо европейските производители.

По отношение на износа на Киев по думите на Костадинов трябва да се гарантира, че той е насочен към наистина нуждаещите се страни, а не към богатия европейски пазар, като това може да стане чрез такса на входа на ЕС, която да се връща в момента, в който пратката напусне общността, а също и пломбиране на камионите.

Зърно и слънчоглед дават над 50% от стойността на продукцията в българското земеделие

Зърно и слънчоглед дават над 50% от стойността на продукцията в българското земеделие

Данните от 2020 г. показват необичаен срив от 6,3% в отрасъл "Селско стопанство"

За производителите браншовикът настоява за временна дерогация от някои правила: "Защо да спазваме тези изисквания, щом Европа е решила да вкарва не знам какво си зърно - нека и нашите производители да произвеждат така". Освен това по думите му е нужна помощ за сектора за намирането на нови пазари, а също и етикетиране на произхода - за да е ясно за всеки потребител кога, например, си е купил олио от украински слънчоглед.

"Тези неща не засягат старите членки - като не им е на главата, обикновено за тях не е проблем", отбеляза Костадинов, като в същото време прогнозира, че българските фирми може да започнат да губят западноевропейски пазари, ако започнат заради по-изгодната цена да смесват български и украински продукт и това бъде установено от партньорите им в ЕС. Подобно нещо вече се е случило с меда.

Вижте още във видеото!