Да дигитализираш процесите в средна по големина компания е сериозен проект, който отнема месеци време, дузини хора и 6-цифрени суми пари. Да дигитализираш националната мрежа от 11 500 пощенски станции на Пощенската служба на Великобритания е гигантско начинание, към което трябва да се подхожда сериозно. В противен случай? В противен случай може да се стигне до IT катастрофа, която съсипва не само реномето на поръчител и изпълнител, но и живота на стотици невинни хора.

Иначе казано, случва се Horizon - най-срамното петно в историята както на Post Office, така и на Fujitsu.

Предисторията

Пощенската служба се появява като отделна държавна компания, експлоатираща клоновата мрежа, в края на 60-те - самата услуга по доставката на писма и пратки е обособена в Royal Mail, докато в станциите започват да се предлагат и други административни услуги.

В началото на 90-те Post Office все още работи по начин, твърде подобен на този от средата на XX век - тромаво и на хартия. В рамките на обществена поръчка през 1995-1996 г. е избран изпълнител на нова компютъризирана счетоводна и EPOS система. Тя се нарича Horizon и е разработена от компанията ICL Pathway, притежавана от японския гигант Fujitsu.

Снимка 658770

Източник: GettyImages

Проектът бързо затъва в проблеми и, когато най-накрая резултатът от него е вкаран в действие през 1999 г., е наречен от експертите "един от най-големите IT провали в публичния сектор" със 700 млн. паунда разходи на гърба на данъкоплатеца. Въпреки категоричната позиция на специалистите, че Horizon не е готова за употреба, Пощенската служба го внедрява във всичките си клонове, почти всички от които се управляват от външни партньори на франчайз.

Бедствието

Още през 1999 г. от Horizon започват да излизат странни данни. Те показват липси в оборотите на различни обекти. Много обекти. Пощенската служба не смята, че проблемът може да е в системата и изисква от управителите да запълнят дупките от джоба си. Д 2015 г. общо над 900 души са разследвани за кражби, счетоводни престъпления и измами в клоновете, за които са работили.

Сред тях някои посягат на живота си, четирима - успешно. Още 33 са починали до настоящия момент - и не е ясно до каква степен преживеният стрес е бил фактор за това. Това са все невинни хора, както постановява върховният съд на страната през 2019 г.

Вместо дигитализация и икономии - катастрофа за милиони: Къде сбърка Бирмингам

Вместо дигитализация и икономии - катастрофа за милиони: Къде сбърка Бирмингам

Оплитането в скъпи, но за сметка на това неработещи IT проекти не е патент на местните власти по родните ширини

В продължение на години медиите разкриваха различни подробности около скандала, а телевизия ITV му посвети и сериал, който беше излъчен в началото на годината. Това направи казуса и политически, като към момента Fujitsu е обект на разследване от властите и компанията заяви, че до края му няма да участва в обществени поръчки на Острова и ще компенсира пострадалите.

Тя загуби 1 млрд. долара от пазарната си стойност.

Послепис

Скандалът с Horizon продължава да взема жертви. След катастрофалното начало на годината, Fujitsu обяви, че прекратява дейността си в Ирландия. 200 души остават без работа, като част от тях ще бъдат освободени веднага, а останалите ще довършат започнати проекти.

Това са хора, които нямат нищо общо със злополучния "пощенски" проект, но падат жертва на наложената от Fujitsu политика на всички пазари да се очаква минимум 10% марж на печалбата. "Усещането сред екипите е, че някой е трябвало да плати за фарса с Post Office", коментира пред The Register служител в компанията.

А Fujitsu във Великобритания имат още работа пред себе си. Въпреки обявения самоотвод от участие в обществени поръчки, японският IT гигант е фаворит за новата дигитална система за лични документи PASS...