Китайският технологичен гигант Tencent иска да стане глобален конкурент на Microsoft, Google и Amazon в сферата на облачните услуги. За целта компанията изважда на преден план най-успешния си продукт - суперприложението WeChat. Само по себе си то е цяла екосистема - и все повече компании искат нещо подобно, а изграждането му изисква спицифично ноу-хау.
Все повече клиенти проявяват интерес към създаването на собствени суперприложения - услуга, която Tencent Cloud предлага, споделяйки своята технология и оперативен опит, натрупан при изграждането на екосистемата WeChat, разказа изпълнителният директор на Tencent Cloud Доусън Тонг пред CNBC.
"Това е нещо, което ни отличава в сравнение с много други онлайн платформи", подчерта той.
Microsoft Azure, Amazon Web Services и Google Cloud Platform са трите най-големи доставчици на облачни услуги, съставляващи 68% от пазарния дял към второто тримесечие на тази година според Synergy Research Group. Tencent се надяват, че могат да предложат това, което другите тепърва ще "учат".
Що е то суперприложение?
Най-просто казано, суперприложенията събират в себе си множество услуги и функционалности - например чат, обяви, новини, разплащания. Буквално казано - дигитален универсален магазин. Донякъде те са продължение на ранните уеб портали от зората на интернет.
В Китай WeChat стана лидер заради възможността чрез него да се преодолее общата фрагментация на пазара на приложения и онлайн услуги. Днес го използват около 1,3 милиарда активни месечни потребители или около 90% от общото население на Китай.
Вътре в неговата екосистема даже могат да се разработват подпрограми с най-разнообразни функционалности - вече има десетки хиляди такива с милиони ползватели.
В Азия скорост набират и други подобни платформи като Gojek и Grab. На Запад обаче концепцията по-трудно си проправя път. Viber от известно време се маркетира като суперприложение, а Илон Мъск иска да превърне X/Twitter в нещо такова.
Прогресът е бавен по няколко причини. На първо място, потребителските навици в западния свят са различни, цени се разнообразието и малцина очакват да намерят всичко на едно място. Освен това, хората използват преимуществено магазините за съдържание на Google и Apple, а онлайн гигантите имат сериозни рестрикции по отношение на това какво може и какво не може дадено приложение.
Според Tencent ситуацията се променя в тяхна полза.
Доказват го и проучвания. Световният пазар на суперприложения се оценява на 61,30 млрд. долара през 2022 г. и се очаква да се разширява с комбиниран годишен темп на растеж от почти 30 % между 2023 г. и 2030 г.
Уникални предимства
Много от клиентите на Tencent Cloud първоначално искат просто да стигнат до WeChat потребителите и изграждат свои мини приложения вътре в китайската платформа. Основната част от интереса в това направление идва от финансовия сектор в Азия.
Има обаче и бизнеси, които искат повече - да разгърнат своя екосистема с помощта на създателите на WeChat.
"Много от нашите корпоративни клиенти искат да използват някои от технологиите, които правят нашите потребителски услуги успешни. Те също така искат да се възползват от нашата способност да се свързваме с потребителите", коментира Доусън Тонг от китайската компания.
Платформите за супер приложения се разработват с използване на облачна инфраструктура, за да осигурят мащабируемост, надеждност и ефективно управление на ресурсите.
Докато глобалните конкуренти Amazon, Google и Microsoft предлагат редица услуги на своите клиенти, те обикновено са разпространени в няколко платформи и приложения, а не са достъпни на всеобхватна платформа като WeChat.
Няколко очевидни примера. Amazon имат е-търговия, облачни услуги и стрийминг, но не и единно приложение за тях. Microsoft относително отскоро въобще имат монолитен Office за мобилни устройства, но нищо не обединява него, игрите и Copilot. Google са обединили в Workspace документообработката, имейла и облака си, но уеб търсенето, YouTube и още много услуги си остават отделени по една или друга причина.
През 2022 г. се появиха информации, че Microsoft обмисля създаването на суперприложение, включващо съобщения, функции за уеб търсене, новини и пазаруване, но няма официални изявления или последващи действия от компанията по този доклад.
Според анализатора от Counterpoint Research Вей Сун обаче инфраструктурата за суперприложения няма да е решаваща при вземането на решения в компаниите чий облак да изберат. Tencent трябва да са готови и със силен основен продукт.
"В облачната индустрия суперприложенията не са централни за предлаганите услуги. Клиентите дават приоритет на надеждността на инфраструктурата, мащабируемостта, сигурността и съответствието пред интегрираните приложения, ориентирани към потребителите", обяснява експертът.
Тя обаче признава, че има "определено огромна добавена стойност" от наличието на суперприложение, което може да акумулира тази пирамида от интегрирани потребителски данни - колкото повече се събират, толкова по-голяма стойност може да се извлече.