Когато нещо в света на информационните технологии е много хубаво и в същото време е без пари, това най-често значи, че не то, а вие сте продуктът и не вие, а някой друг е потребителят. Това се доказа за пореден път, след като Федералната комисия по търговия на САЩ наложи глоба в размер на 16,5 млн. долара на компанията за киберсигурност Avast, която е известна с безплатните антивирусни програми Avast и AVG.
Причината - продажба на потребителска информация на трети страни. Според FTC става дума за данни за посещаваните от ползвателите сайтове, като това е ставало без позволение и даже чрез вкарване в заблуда. Регулаторът се задейства след журналистическо разследване по темата на Vice и PC Mag от 2020 г. Скоро след него Avast закри подразделението си Jumpshot, което беше "осветено" от медиите.
Според FTC поне от 2014 г. до 2020 г. Avast рекламират функционалност, която защитава потребителите от следене онлайн чрез блокиране на "бисквитките"... докато в същото време именно данните за онлайн активността на всеки потребител се оказват събирани и продавани от компанията. При това - не в агрегирана и анонимизирана форма.
Това какви сайтове посещавате на компютъра и смартфона си потенциално може да разкрие чувствителна информация за личния живот, здравословното състояние, кариерните планове и т.н. на всеки от нас. Затова и не е изненада, че сред клиентите на Avast са били над 100 компании, които включват и брокери на информация, които традиционно работят с кредитни и HR компании и държавни структури от сферата на сигурността.
Компанията за киберсигурност ще се наложи не само да плаща милиони долари, но и да прекрати порочната, но печеливша тактика да продава или лицензира на рекламодатели различна информация.
От Avast коментираха пред CNN единствено, че ще работят с регулатора за разрешаване на казуса, макар да не са съгласни с обвиненията.
Какво се случи с безплатните антивируси?
Мащабът на некорекрната практика е огромен заради също толкова огромната популярност на продуктите на компанията. Историята на Avast започва в Чехословакия още през 80-те, а през 90-те и в началото на новия век тя се утвърди като изключително ефективна алтернатива на платените антивирусни продукти на компании като Norton и Kaspersky.
Особено на българска територия в тези времена на масово софтуерно пиратство една от малкото наложили се легално безплатни програми беше именно Avast, която и до ден-днешен е с едни от най-скромните системни изисквания на пазара. По-късно през годините компанията придоби основния си конкурент при антивирусния софтуер за без пари - полската AVG.
В момента двата продукта се базират на една и съща технология и имат предимно визуални и дребни функционални разлики. През 2022 г. NortonLifeLock придоби Avast и цялото ѝ портфолио за 8 млрд. долара, след като две години по-рано купи и третата значима безплатна антивирусна програма - германската Avira.
Консолидацията дойде на фона на променяща се среда в киберсигурността - вградените решения като Windows Defender (Windows) или Google Play Protect (Android) станаха достатъчно добри за нуждите на повечето домашни потребители, а платените бизнес продукти на Avast, AVG и Avira трудно се реализираха в конкуренция с по-големите играчи, които имат десетилетна история на работа с корпоративни клиенти.
Това вероятно е наложило търсенето на нови източници на приходи. Avira, например, до неотдавна се предлагаше в комплект с услуга, която използва компютъра на потребителя, за да копае криптовалутата ETH...