COVID-19 епидемията промени много индустрии, включително и продажбите на дребно на храна и стоки за дома. Затворените ресторанти през пролетта, както и предпазливостта на хората, доведоха до ръст на потреблението в хранителните магазини, но и в появата на множество онлайн търговци в сегмента.

Един от тях е shop.gladen.bg, който е проект на Уеб Медия Груп (издател и на money.bg) в партньорство с веригата хипермаркети HIT, които отскоро са с ново име - HIT Max. Money.bg разговаря с Иво Апостолов, мениджър на проекта shop.gladen.bg, както и с единия от управителите в HIT Max Боряна Тодорова, за нагласите на потребителите и развитието на сегмента онлайн търговия с храни.

Какво накара медийна компания като Уеб Медия Груп да стартира проект за електронна търговия?

Иво Апостолов: Компанията оперираше в този сегмент и преди COVID-19, но в сферата на доставката на готови (сготвени храни). С настъпването на епидемията ние видяхме възможност да разширим тази дейност и да предложим доставка на качествени продукти до дома. За целта разбира се ни бе необходим офлайн партньор и сме изключително щастливи, че HIT Max се съгласиха да работим заедно в този проект.

В сегмента са налице както силни стари играчи, така и множество нови, защо бе нужен още един участник?

Иво Апостолов: Нашата цел бе да предложим пълен спектър от продукти в разнообразни сегменти. Факт е, че най-големият играч на този пазар имаше съществени затруднения в първите седмици след настъпването на епидемията в България, защото никой не го е очаквал, и ние видяхме в това възможност. Но това не е единствената причина, подобен проект планираме от над година, епидемията просто ускори този процес. От друга страна, за нас бе важно да работим с офлайн партньор, който има широко разнообразие от продукти, за да можем да предложим наистина добър избор на клиентите. В България например има десетки онлайн био магазини, но истината е, че много от потребителите на био продукти не купуват само био, а и други стоки.

Кои продукти са най-важни в онлайн търговията с храна?

Иво Апостолов: Според мен най-важни са сегментите с плодове, зеленчуци, прясно месо и риба. Като тук не говорим единствено за разнообразие, а и за качеството на продуктите. И моето лично мнение е, че в тези сегменти имаме известно конкурентно предимство. Благодарение в съществена степен на факта, че HIT Max разполагат със собствена транжорна и производство на собствени пресни колбаси, това ни дава възможност да предлагаме прясно месо, както и продукти, които не се намират другаде.

Отделно от това, при пакетираните стоки наличието на разнообразие е от съществено значение и при нас отново има стотици, ако не и и хиляди продукти, които трудно могат да бъдат намерени в наши онлайн конкуренти.

През последните седмици например работихме в посока добавяне на бързозамразени пуйки, гъски, патки, заек и продукти, които не бих нарекъл широко разпространени онлайн.

Какво се промени от старта на shop.gladen.bg през май до сега?

Иво Апостолов: Много неща, от наличните продукти, които бяха удвоени за този период и в момента надхвърлят 10 хиляди, до намаление на цените за доставка до населените места край София като например Банкя, Панчарево, Бистрица и т.н. Най-важната промяна е въвеждането на часови слотове за доставка, което ни позволи както ние, така и клиентите по-добре да планираме времето си. Основна цел продължава да бъде включването на целия асортимент на Hit Max и онлайн.

Каква е оценката за наличие на множество конкуренти, няма ли това да изиграе лоша шега на целия бранш?

Иво Апостолов: Не мисля, според мен конкуренцията е полезна, защото тя първо развива пазара на онлайн доставка на храна, който в България не е на много високо ниво. Второ конкуренцията ни кара да бъдем още по-добри в това, което правим и това е изключително полезно за клиентите.

Как очаквате да се развие онлайн доставката на храна при увеличаващият се брой заразени през октомври?

Иво Апостолов: Очаквам само ръст, доставката на храна е чудесна опция за хора, които са под карантина или такива, които са с положителен тест, но са вкъщи. Надявам се това да доведе до създаването на навици у хората, а не да бъде просто временен ефект. Нашата цел е да позиционираме добре shop.gladen.bg сред клиентите, а считаме че това ще доведе до ръст с доброто обслужване.

HIT Max е новото име на веригата HIT Хипермаркет, кoито са партньор на проекта shop.gladen.bg. HIT Max разполага с 2 магазина в София - в Люлин и Младост. Te осигуряват избор от над 30 000 свежи и пакетирани храни от цял свят, био продукти, месни деликатеси собствено производство, козметични стоки и домашни потреби за семейството и градината. Oсобено известни са с вносните си продукти, които трудно могат да се намерят на друго място.

Кои са най-големите предизвикателства пред търговците на дребно в ситуацията на COVID-19 епидемия?

Боряна Тодорова: Сред най-големите предизвикателства е да се гарантира комфорта на пазаруване на клиентите, както и да се следи за спазването на препоръките и мерките на властите.

В същото време от излючителна важност е да се осигурят сигурни условия за работа за служителите, при които самите те да се чувстват защитени. За радост, ние успяхме много бързо да организираме работата си и да се справим и с двете.

В началото заради логистичните трудности, които някои бизнес изпитаха, беше предизвикателство и да се поддържа целият асортимент на предлагани стоки, но това беше за кратко. Хубавото е, че имахме достатъчно продукция на склад, за да отговорим на високото търсене.

Какви стоки търсят потребителите в настоящата обстановка и има ли промяна с поведението след настъпване на COVID-19?

Боряна Тодорова: Нашите клиенти винаги са търсили качество и разнообразие на продуктите. В това отношение промяна няма. Качеството продължава да е водещо при избора на стоки, а при нас, благодарение на богатия избор на продукти от различни търговски марки и от всички ценови категории, всеки може да избере най-подходящите според бюджета си.

Специално в HIT Max плодовете, зеленчуците, прясното месо, рибата и деликатесните колбаси, които са наше собствено производство, са сред най-търсените. Вносните ни хранителни и козметични стоки и препарати, които трудно могат да се намерят на друго място, също държат челните места.

Наблюдаваме интерес и към био продуктите, особено след като асортиментът ни е достъпен и за онлайн пазаруване благодарение на shop.gladen.bg.