Всяка година хиляди кораби пътуват по целия свят, превозвайки пътници, потребителски стоки, суровини и т.н. Но колко натоварени са глобалните морски маршрути и къде са основните корабни пътища в света? В някои отделни зони трафикът е силно концентриран, пише Visual Capitalist.
Кои са основните морски пътища в света?
Информацията е по данни от Международния валутен фонд (МВФ) в партньорство със Световната банка, като част от системата за наблюдение на световната морска търговия на МВФ. Данните обхващат периода от януари 2015 г. до февруари 2021 г. и включват пет различни типа кораби: търговски кораби, риболовни кораби, товари от нефт и газ, пътнически кораби и плавателни съдове за отдих.
Панамският канал
Той свързва Тихия и Атлантическия океан. За кораби, пътуващи от източното към западното крайбрежие на САЩ, този маршрут избягва далеч по-коварния нос Хорн на върха на Южна Америка или Беринговия проток в Арктика.
През 2021 г. приблизително 516,7 милиона тона стоки са преминали през главния морски път, според Рикаурте Васкес, администратор на Управлението на Панамския канал.
Малакският проток
Намира в Югоизточна Азия и свързва Андаманско море с Южнокитайско море и Яванско море. Това е тесен път - в най-тясната си точка каналът е широк по-малко от 4,5 км. Приблизително 70 000 кораба минават през този проток всяка година.
Датските протоци
Датските протоци свързват Северно море с Балтийско море и включват три канала: Оресунд, Големия пояс и Малкия пояс.
Известно е, че Датските протоци са основен път за износ на руски петрол, който въпреки санкциите се търгува добре засега.
Суецки канал
Този дълъг 1893 километра "път" минава през Египет и свързва Средиземно море с Червено море, спестявайки на корабите, пътуващи между Азия и Европа, дълго обикаляне около Африка. Над 20 600 плавателни съда са преминали през канала през 2021 г.
Миналата година каналът стана популярен покрай заседналия контейнеровоз (дълъг 400 метра), наречен EverGiven. Той остана в канала за шест дни, причинявайки огромно задръстване и спря търгуваните стоки на стойност милиарди долари.
Ормузкия проток
Той свързва Персийския залив и Оманския залив и в крайна сметка се оттича в Арабско море. Любопитна информация е, че през 2020 г. през каналът се транспортира около 18 милиона барела петрол всеки ден.
Английският проток или Ла Манш
Разположен между Англия и Франция, 350-километровият Ла Манш свързва Северно море с Атлантическия океан. Приблизително 500 кораба преминават през канала всеки ден, което го прави една от най-натоварените морски пътища в света.
Въздействието на COVID-19 върху морския транспорт
Много сектори бяха засегнати от глобалната пандемия и морската търговия не беше изключение. През 2020 г. глобалните морски превози са спаднали с 3,8% до 10,65 милиарда тона.
Въпреки че спадът не беше толкова сериозен, колкото се очакваше и се смята, че производството ще продължи да расте през 2022 г., някои области все още усещат ефектите от ограниченията, предизвикани от COVID-19.
През март 2022 г. обемът на корабоплаването в пристанището на Шанхай спря заради строгите блокирания в града, предизвикани от огнище на COVID-19. Трафикът беше засегнат, но въпреки че операциите се възстановиха, морският трафик в района все още не може да се нормализира от задръствания.