Пандемията ни принуди да останем да работим и учим от вкъщи, което от своя страна промени потребителски навици, показва поредното изследване. Затворени у дома, българите се впуснаха да купуват лаптопи, с които да работят, както и да правят подобрения на апартаментите и къщите си.
В световен мащаб продажбите на персонални компютри през 2020 г. нарасна с цели 13%. България не изостава от тенденцията, показват данните на "БНП Париба Лични Финанси", които следят покупките на изплащане. Компанията държви около една трета от пазара на финансиране на стоки на изплащане.
През изминалата година броят на заявленията за финансиране на покупката на такива устройства нараства с 18,3%, а средната цена на купуваните лаптопи нарасна двойно — от 450-500 лв. през 2019 г. до 900-950 лв. през 2020 г. Тенденцията на поскъпването се дължи на два фактора — нуждата от професионално устройство за работни цели и от общото поскъпване на личните компютри заради неочаквано високия интерес и недостига. "Най-търсеният модел е с много по-добри характеристики в сравнение с победителя от 2019 година. Той е с по-мощен процесор, външна видео карта и щадящ зрението екран", показват обобщените данни на "БНП Париба Лични Финанси".
"Тенденцията за покупка на мощни и модерни устройства се наблюдава и в категория "Смартфони". През 2019 година хората най-често търсеха устройства със средна цена 530-580 лв. Цената на новия победител е с 65% по-висока и той струва 900-950 лв. Снабден е с голям екран с отлична резолюция, последно поколение процесор и може да се използва като станция и за работа, и за забавление", посочват още от компанията.
Другата ясно видима тенденция през 2020 г. е ръстът на вложенията за комфорт вкъщи. Българите са купували по-скъпи и мощни климатици, по-големи и по-модерни телевизори, по-скъпи дивани и по-големи хладилници, казват от "БНП Париба Лични Финанси".
"Топ 10 на изплащане" 2019 |
"Топ 10 на изплащане" 2020 |
|
|
Нaй-търсеният телевизор през последната година е по-скъп с 10% в сравнение с 2019 година и достигна средна цена от 800-850 лева. Победителят е с по-голям екран и предоставя много възможности за домашно забавление с Ultra HD резолюция, отличен звук, свързаност към интернет и стрийминг платформи и така нататък.
Същото се отнася и за климатиците. Победителят в тази категория е на средна цена 1 110-1 150 лева, което е с 21% повече в сравнение с 2019 година. Най-търсеният модел осигурява комфорт, тъй като е мощен и в същото време - тих.
"С принудителния период "останете си у дома" се свързва и промяната в търсенето на хладилници. През 2020 година българите купуваха по-големи такива стоки, които бяха и с 43% по-скъпи. Обяснението за това е купуването на по-големи количества храна по време на изолацията и необходимостта от място за съхранението ѝ. Причините за това са, че от една страна ресторантите бяха затворени, а от друга - хората избягваха чести посещения в магазините, за да спазват социална дистанция и купуваха по-големи количества при всяко отделно пазаруване", казват от компанията.
Кризата доведе до значителен ръст на използването на иновативни онлайн инструменти и канали. Тази тенденция се доказва от ръста от 14% на онлайн заявленията за покупка на стоки на изплащане през 2020 г. в сравнение с 2019 г.