Ръстът в цените на имотите, с около 30% през последните 3 години, отново върна нереалистично високите очаквания на продавачите.
Пазарът на имоти отново се доминира от тези, които продават. Само че срещу тях вече стоят далеч по-информирани купувачи, които са наясно, че цените се движат не само в една посока.
Купувачите много често знаят точно какво търсят в един имот и каква е цената, която могат да си позволят, в зависимост от бюджета си.
И макар пазарът да се доминира от продавачите, купувачите имат по-голям избор в сравнение с предходния бум на имотите - преди 10 години. Многото "размразени проекти" през последните години се очаква да повишат още повече този избор.
Така че определено пазарът е далеч по-различен от този при предходното избухване на цените...
Ако се опитвате да продадете имота си, поставянето на правилна цена за него е ключово за крайния ви успех.
Какъв трябва да е вашия ориентир за цена?
Продажната цена на подобни на вашия имот в квартала, в който живеете. Забележете, че тук става въпрос за продажна, а не за цена на база на офертите в някой от големите сайтове за продажба на имоти. Всъщност разликата между тези 2 цени може да е сериозна.
Това, че някой е пуснал имота си, който иначе е отдавал под наем дълги години, защото цените бяха депресирани, на нереално висока цена, не означава, че това ще е цената, която ще бъде платена за него.
Цената на имота е тази, която някой би платил за него, или цената, при която се сключват сделки за подобни имоти, в района където е разположен. За съжаление подобна информация на е публично достояние, като можете да се обърнете за консултация или съвет към някои от големите брокери, за които сте чували, че оперират във вашия квартал.
Друго, което можете да направите, е да поразпитате. Най-вероятно имате представа кои са хората във вашия вход или квартал, които знаят и са чували всичко. Може да е продавачката в местния магазин или съдържателят на някое местно "капанче".
Питайте за имоти, които са били продадени наскоро, около вас, с характеристики подобни на вашето жилище. Най-малкото, с което ще се сдобиете като информация, е средната цена за квадратен метър в квартала ви, което ще ви даде ориентировъчна представа за стойността на имота ви.
Щом веднъж се ориентирате какви са средните продажни цени на имотите в квартала, това което не искате да направите със сигурност, е да предлагате най-скъпия апартамент наоколо.
Ако например средната продажна цена на двустайно жилище във вашия квартал е 60 000 евро, не бива да определяте продажна цена с 10% отгоре, тоест да искате 66 000 евро с идеята, че купувачът ще поиска отстъпка и в крайна сметка ще си "стиснете ръцете" на 60 000 евро.
Проблемът на по-високите офертни цени е, че те автоматично отблъскват потенциалните купувачи. Последните дори няма да си направят труда да дойдат да видят имота ви. Най-вероятно ще ви приемат за един от многото "фалшиви продавачи", които нямат истинско намерение да продават имота си, а просто пускат оферти, да видят каква е стойността на имота им.
Ако наистина сте мотивиран да продадете имота си, пуснете офертна цена на средната продажна или дори малко под нея - примерно с 5%. Това ще инициира масиран интерес от страна на купувачите. Трябва да имате в предвид, че никой не ви задължава да продадете на тази цена.
Когато има конкуренция между купувачите обаче е много по-лесно да достигнете до средната за квартала продажна цена, която е леко над вашата обява.
Ако сте в много "горещ квартал", към който интересът нараства непрекъснато, дали заради строяща се спирка на метрото или друг голям инфраструктурен проект, можете да опитате и с оферта малко над средната за района продажна цена. Не бива обаче офертната цена да е много по-висока, защото ще постигнете нежелания ефект на "убиване на интереса" (допустимо е в границите на около 5%).
Имайте предвид, че често купувачите на имоти са резервирани и към офертни цени, които са много по-ниски от пазарните за съответния квартал. Винаги се появява едно неприятно усещане и въпроса "Защо цената е толкова по-ниска? Значи има нещо "гнило"...
Ето защо, не е особено добра стратегия и да обявявате цена, която е примерно с 10% по-ниска, в сравнение със средните за района.