Споразумение за съвместно придобиване на нови трикоординатни радари подписаха военните министри на България и Франция по време на авиосалона в Бурже край Париж. Официалната информация от военното ведомство индикира ново развитие в един от най-важните сюжети, засягащи националната сигурност на България - а освен това е и прелюдия към сделка за между 300 и 400 млн. лева, която ще бъде платена с европейски пари.
През последните поне 15 години обществеността у нас е добре запозната с всички драматични обрати около закупуването на нови изтребители западно производство за военновъздушните сили. Те са със сигурност важни, но финансовите възможности на България както се вижда стигат за не повече от 16 самолета. Те самостоятелно не могат да опазят небето на страната.
Ключова за високата ефективност на съвременните изтребители и системи за ПВО е интеграцията с модерни радари. В същото време според различни източници в момента България разчита на локално модернизирани стари съветски П-37, П-14 и П-18 и цивилни радари, които заедно не покриват цялата територия на страната.
Макар военните министри в няколко различни правителства да говореха за придобиването на по-модерна техника за засичане, едва през 2024 г. френската Thales беше избрана след конкурс в конкуренция с компании като Lockheed Martin, Elta и Leonardo при цена от около 140 млн. евро. Тогава не се стигна до договор заради обжалвания.
Сега Министерството на отбраната прибягва до пряко договаряне с френската страна за обща покупка - механизъм за съвместна покупка, подобен на този, чрез който бяха придобити германските зенитно-ракетни комплекси IRIS-T. Финансирането е по инструмента ""Мерки за сигурността на Европа (SAFE) чрез укрепване на европейската отбранителна промишленост", както и по Програмата за европейската отбранителна индустрия.
Предвижда се да бъдат закупени 7 радара и да се осигурят обучението и поддръжката за определен период. Съобщението на МО е доста бедна на подробности около придобиването.
Според анализатори обаче вероятно България ще купи радари от флагманската серия Ground Master 400 на Thales. Той е изключително мощен, като може да открива въздушни цели на до 515 км разстояние и до 30 000 метра височина - самолети, вертолети, дронове и крилати ракети.
Компанията го определя като "софтуерно дефиниран радар" - това е силно дигитализирана система с голяма степен на автономия. Тя може да обменя данни с новите ЗРК и изтребители на нашата армия, а през годините френските компании са показвали сериозни умения и в интеграцията на системи от различни поколения и производители. Последното е важно, тъй като комплекси като "Вега" и "Нева" вероятно ще останат на бойно дежурство и след идването на IRIS-T.
Thales Ground Master 400 може да се използва на фиксирана локация, но теглото от под 10 тона на цялата система позволява и да се монтира върху камион. Четиричленният разчет го разгръща за един час и след това може да работи дистанционно с него за по-висока сигурност.
Такива радари вече са на бойно дежурство в съседна Сърбия, която предстои да ги интегрира с изтребителите Rafale. Сред останалите клиенти са Германия, Нидерландия, Финландия, Естония и Чили.
Въпросът с цената за България е свързан както с окомплектовката, така и със спецификата на поръчката. Ако тя е една голяма и обща с Франция, вероятно радарите ще излязат по-евтино - включително и спрямо цената, постигната при конкурса, проведен у нас.
Така или иначе, решението за закупуването на радарите ще трябва да мине през парламента, така че през следващите седмици ще има и повече яснота.