Държавно предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура (НКЖИ) обяви търг за модернизация на 17-километровия жп участък от Перник до Радомир. Той включва изграждане на двойна железопътна линия, по която ще могат да се движат бързи влакове от София в посока Радомир, развиващи средна скорост от 160 км/ч.
Модернизацията на трасето включва още ремонт на гари и спирки и премахване на всички пресичания на едно ниво с автомобилното движение и пешеходците за по-голяма безопасност. Стойността на обновяването на трасето възлиза на 462 милиона лева, а срокът за завършване е до средата на 2029 година.
Проектът е важна част от реализацията на Коридор VIII на територията на България. Това е един от десетте паневропейски транспортни коридора и свързва Адриатическо море с Черно море - през Албания, Северна Македония и България. Наред с коридори 4, 7 и 9, той е един от общо четирите, минаващи през територията на страната ни.
Този месец България представи в Брюксел пътна карта за завършването на железопътния Коридор VІІІ на българска територия, като бяха определени ключови етапи, включително повторно стартиране от страна на Северна Македония на търга за строителни работи в участъка между Крива Паланка и входа на трансграничния тунел до края на 2025 година.
От 2026 година монополът на БДЖ остава в историята
Както Money.bg вече ви е информирала, скоро монополът на държавните влакове при пътническите превози у нас ще остане в историята. От 13 декември 2026 година по жп релсите тръгват частни влакове, като за целта железопътната система ще бъде разделена на регионален принцип на три лота - западен, северен и южен.
Всеки от лотовете включва и второстепенни линии, като ще бъде обслужван от депо на своята територия - София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния. Това предвижда Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт.
Все още единственият превозвач на пътници по жп транспорт у нас е държавната БДЖ. В конкурса за избор на превозвач за първи път Българските държавни железници ще се конкурират с частни оператори. Новите договори ще са 12-годишни и трябва да бъдат сключени до края на настоящата 2025 година.
Към момента три фирми у нас разполагат с лиценз за жп превози. Това са пловдивската "ПИМК Рейл Експрес" -от 28 септември 2023 година, старозагорската "Рейл Импекс" - от 4 септември 2024 година и "Ивкони Експрес" - от 11 февруари 2025 година.
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. На южния лот са отредени бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.
В северния лот ще са включени бързи влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.