Европейската аерокосмическа компания EADS твърди, че скоро може да има нужда от производствена линия за космически самолети, за да отговори на нарастващите нужди на пазара на космически туризъм, пише ББС.

Поделението Astrium (производители на ракетите Ariane) планира да създаде космически кораб с комерсиална цел, който ще може да изведе пътници до височина 100 км. над Земята. Пазарните оценки показват, че годишно 15,000 души могат и ще искат да заплатят €200,000 за космически полет. В Astrium считат, че ще се наложи да произвеждат по 10 космолета годишно.

За да се задоволи пазара, ще трябват повече космолети от първоначално предвижданото, тъй като щом полетите станат редовни, цената на услугата ще спадне и ще има повече клиенти - обяснил е главният технически директор на европейската компания.

Развойната дейност ще се насочи към класическия космически бизнес модел. Някой ще произведе ракетите, друг ще ги управлява; някой ще продава билети, друг ще осигурява настаняването - както във всяка форма на туризъм.

Така че Astrium няма намерение сама да се занимава с космически туризъм - компанията просто ще осигури превозните средства на тези, които ще го правят. Макар космолетите да не бъдат толкова много на брой като да речем Airbus или Boeing, те ще са значително количество. Astrium бързо напредва към създаването на своя космолет.

Тестове във вятърни тунели са потвърдили аеродинамичната форма на летателното средство, а ракетният двигател Romeo, който трябва да изстреля ракетата на височина над 100 км., вече е работил запален 31 секунди. Двигателят работи чрез изгаряне на кислород - метаново гориво и осигурява скорост от над 1 км/сек. Близо 50% от масата на ракетата при излитане ще е гориво.

Намерението на инженерите е да създадат летателно средство, което да побира пет души - един пилот и четири пътници.

За излитане и издигане до височина 12 км. ще се използват обикновени самолетни двигатели. След това ракетният двигател ще издигне космолета право нагоре, като само за 80 секунди ще бъде достигната височина от 60 км. Тогава двигателят ще се изключи, но ще има достатъчно ускорение за достигане на височина 100 км. - космическото пространство.

Когато космолетът започне да се спуска към Земята, пилотът ще използва малки насочващи двигатели. Целта е при приземяване долната част на ракетата да се държи успоредно на земната повърхност, което ще гарантира голяма площ на пътя на аеродинамичния поток и удържане на температурата в приемливи граници - по-малко от 100 градуса Целзий на повърхността на крилата.

Когато космолетът се забави в атмосферата до скорост под тази на звука, ще се включат самолетните двигатели за завръщане до летището. Общо времето на космическото пътешествие ще трае близо час и половина.

Срокът на експлоатация на космолетите ще е близо 10 години при употреба един полет седмично. Конструкцията им ще ги направи лесни за поддържане. Те ще могат да излитат от всяко летище, само че от Astrium считат, че ще бъде изградена мрежа от специални космодруми, сигурно 10 на брой, в различни части на света.

Заради натоварения въздушен трафик и честите мъгли, малко вероятно е в северна Европа да има такъв космодрум. В Европа по-вероятното място за специализираното летище е Средиземноморието, тъй като слънчевите дни са повече, а от 100 км. могат да се виждат планините, морето и брега.

От Astrium признават, че първият космически предприемач ще е сър Ричард Бренсън и неговата Virgin Group, заложили на прочутата концепция SpaceShipOne. Само че в европейската компания са убедени, че техният бизнес ще е втори. Комерсиалните полети могат да започнат точно пет години след сключване на сделка за финансиране в размер един милиард евро.

Техническият директор на  Astrium дори се надява сър Бренсън да стане техен клиент - по същия начин, както в самолетната си компания той е клиент на самолетите на Airbus, също поделение на EADS.

В дългосрочен период космическият туризъм ще изиграе ключова роля в намаляването на разходите за достъп до космоса, считат в Astrium. Туристическите космолети ще са предшественик на свръхбързи междуконтинентални пътнически превози. Когато Ariane 5 излита, след 15 минути е над Европа, а след 45 минути над Тихия океан. Най-бързият път е да излезеш извън атмосферата и това ще е бъдещето.