В България започва първата национална програма за подпомагане на използването на екологично чистите електрически и хибридни превозни средства, чрез пилотна демонстрационна схема, обяви на пресконференция министърът на околната среда и водите Ивелина Василева.
Програмата се управлява от Националния доверителен екофонд (НДЕФ), в който постъпват средства от продажбата на емисионни квоти. Съгласно държавния бюджет тази година фондът разполага с ресурс от 15 млн. лева, от които 14 млн. лева са предназначени за проекти за подобряване на енергийната ефективност на публични сгради, а 1 млн. лева са за програмата за електромобили.
Пилотната програма за електромобилите е насочена към централната администрация и регионалните й подразделения, както и към общинските администрации. Целта е по опростен механизъм да се предоставя частично субсидиране при купуването на електрически или хибридни автомобили.
Всяка от администрациите може да кандидатства за получаването на частично финансиране за купуването на не повече от три превозни средства, включително микробуси, поясни Ивелина Василева.
Администрациите ще получат субсидиране от 20 хил. лева за купуването на електромобил или подпомагане от 10 хил. лева, ако решат да купят хибриден автомобил, отбеляза тя. Схемата за кандидатстване е опростена и може да се види на сайта на НДЕФ, а срокът е до 30 май т.г.
Ивелина Василева цитира европейски изчисления, според които конвенционален дизелов автомобил отделя средно 12,8 кг емисии въглероден диоксид при пробег 20 хил. км на година, а конвенционален бензинов - средно 46 кг емисии въглероден диоксид при същия годишен пробег. За електромобилите това число е нула, подчерта тя.
Годишните разходи за гориво при пробег от 20 хил. км на конвенционалните автомобили са средно 3150 лева, а за електромобилите - 720 лева, сравни министърът. Отделно традиционните автомобили имат около 1000 лева годишни разходи за масло и други консумативи, докато при електромобилите е нула, добави тя. По думите й това прави електромобилите около шест пъти по-икономични в дългосрочен план от конвенционалните.
МОСВ предприе инициатива да намали екотаксите, които се плащат при купуването на електромобили и хибридни превозни средства, спрямо конвенционалните автомобили, припомни Василева. Екотаксата за електромобили е по-ниска с 30 на сто, а за хибридни - с 15 на сто. Те могат да паркират безплатно в сините и зелените зони в централната част на големите градове, отбеляза Василева.
Източник: БТА