Boeing Co. ще спре временно производството на 737 MAX - ход, който ще засили кризата, обхванала производителя, ще усложни бъдещото възстановяване и ще разтресе американската икономика, пише Bloomberg.

Прекратяването на производството на модела, за който има забрана да лети, ще бъде осъществено през януари. Кога и дали то ще бъде възстановено, остава неясно.

Ходът ще помогне на компанията да спести пари, но ще разтърси доставчици от Сиатъл до Канзас, създавайки още проблеми за американската индустрия преди изборите през 2020 г. В самата Boeing служителите, заети с производството на 737 MAX, ще бъде преназначени в други екипи и засега няма планове за съкращения.

Временното спиране увеличава риска от продължаване на финансовите щети дори и години, след като регулаторите отново дадат разрешение моделът - най-продавания на компанията - да полети отново. В хангарите на Boeing стоят почти 400 чисто нови самолета, които не могат да бъдат доставени.

"Спирането може да индикира, че връщането на 737 MAX в небето не е толкова близо, колкото бичи настроените инвеститори очакваха", казва Рон Епщайн, анализатор в Bank of America Corp.

Акциите на Boeing паднаха с по-малко от 1% до $324,10 след края на търговията в Ню Йорк. По време на редовната сесия те изтриха 4,3%, след като световните издания описаха подробности за плана.

Boeing може да спре производството на 737 MAX

Boeing може да спре производството на 737 MAX

Компанията обсъжда как да се справи с кризата, след като изглежда, че моделът скоро няма да полети отново

"Смятаме, че това решение е най-щадящо" здравето на производствената система и веригата за доставки, казват от Boeing.

Но несигурността около възстановяване на производството създава проблеми и за доставчиците. Там са възможни съкращения на работни места, което пък от своя страна може да забави възстановяването на самия производител. За всеки 737 MAX са нужни 400 хил. части, които идват под строг план - в някои случаи до едва един час преди да са нужни.

Решението обаче става все по-нужно, след като щатските регулатори дадоха знак, че няма да разрешат на 737 MAX да лети отново през 2019 г.

Boeing губи по $4,4 милиарда на тримесечие от забраната, а според анализатор на Jefferies сега ще намали тази сума наполовина.

Тази компания поръчва 737 MAX въпреки проблемите на модела

Тази компания поръчва 737 MAX въпреки проблемите на модела

С новите десет самолета турската SunExpress вече ще притежава 42 броя