Испания глоби четири нискобюджетни авиокомпании, включително Ryanair и Easyjet, с повече от 150 милиона евро заради такси за багаж, които потребителските групи сметнаха за "злоупотреба".

Засегнатите авиокомпании са Ryanair, Easyjet, Vueling и Volotea, съобщава Deutsche Welle, позовавайки се на испански медии.

Испанското министерство по въпросите на потребителите наложи глобите, след като надзорът на потребителите Facua стартира кампания преди шест години, твърдейки, че авиокомпаниите са нарушили правата на пътниците, налагайки допълнителни такси за отпечатване на бордни карти на летището или за носене на по-големи части от багажа.

Министерството разгледа и таксите за избор на място за хора, които придружават непълнолетни или такива, които се нуждаят от специална помощ.

"Точно това е, за което водим кампания - да сложим край на измамите и незаконните практики", споделя генералният секретар на Facua Рубен Санчес пред журналисти в Севиля.

"За първи път в нашата история можем да кажем, че сме доволни от размера на глобата" допълва той.

Друга потребителска група, OCU, заяви, че се надява други европейски държави да последват примера, за да накажат авиокомпаниите, които следват същите "злоупотребяващи практики".

Индустрията: налага се "непропорционална" глоба

Асоциацията на авиокомпаниите ALA критикува глобите като "абсолютно непропорционални".

Президентът на ALA Хавиер Гандара казва, че глобите ще принудят пътниците, които желаят да пътуват само с малко багаж да плащат за услуги, които не се нуждаят.

"Ние защитаваме правото на потребителя да избере най-добрия вариант за пътуване", каза Гандара.

Санчес обаче отвърна на тази позиция.

"Индустрията се опитва да прокара идеята, че правят цената по-евтина за тези, които не носят багаж, а това е невярно, те незаконно оскъпяват цената, незаконно се обогатяват с много милиони евро с тези които носят малък ръчен багаж", казва той.

Най-високата глоба за Ryanair

Компанията, която е глобена с най-голяма сума е Ryanair, която първа започна да таксува ръчния багаж през ноември 2018 г. След нея Vueling, а по-късно и EasyJet и Volotea.

Това са първите глоби, наложени от Службата за защита на потребителите на правителството на Испания, откакто пое правомощията за налагане на санкции през май 2022 г. Това стана в резултат на изменение на общия закон за защита на потребителите, въведено в резултат на искания от FACUA, поети от министър Алберто Гарсон. Дотогава това бе изключителна компетентност на районните и общинските потребителски администрации.

Санкциите са и най-високите, налагани някога от орган за защита на потребителите в Испания. Сумата, наложена на Ryanair, която не се посочва, надвишава многократно сумите на двете най-големи глоби налагани до момента в следствие на жалби от FACUA.

Какво казва законът

В жалбите си до министерството и регионалните потребителски органи FACUA твърди, че таксата за ръчен багаж нарушава както законодателството в сектора на авиокомпаниите, така и законодателството за защита на потребителите на Испания.

По този начин асоциацията предупреждава, че нарушава Закона за въздушната навигация, който постановява, че "превозвачът е длъжен да превозва безплатно в кабината, като ръчен багаж, предметите и пакетите, които пътуващият носи със себе си". Той разглежда като изключения само "съображения за безопасност, свързани с теглото или размера на обекта във връзка с характеристиките на самолета".

Според ALA, глобата противоречи на законодателството на ЕС и рискува да нанесе големи щети на туризма в Испания, напомняйки, че:

  • Търговски практики като таксуване за багаж в кабината са напълно законни и са обхванати от Европейски регламент 1008/2008, който е задължителен в държавите-членки, тъй като националното законодателство трябва да се тълкува в съответствие с европейското право .
  • Тази инициатива е в пряк сблъсък с неотдавнашната инициатива на Европейската комисия , която се застъпва за това авиокомпаниите да установят общи квоти или стандарти за ръчен багаж, инициатива, в която всички авиокомпании вече си сътрудничат и където е ясно посочено, че тарифите с различни допълнителни услуги разработени през последните години, те предполагат предимства и повече предложения за пътниците.