Излишъкът от танкери, които стоят празни и не се използват, поради спада в търсенето на петрол може да се превърне в бум в тяхната утилизация, пише Bloomberg. Това се улеснява и от покачването на цените на металния скрап до максимума от 2018 г. насам.
Пандемията COVID-19 нарушава пазара за супертанкери, които доставят близо една пета от световния петрол, и заплашва да увеличи продажбите им за утализация в Бангладеш, Индия и Пакистан поради нарастващите цени на скрап, съобщиха за Bloomberg управители на танкерни компании.
Те отбелязаха, че спадът на печалбите ги принуждава да обмислят продажбата на кораби на възраст над 15 години за скрап. Те обясниха, че на всеки пет години морските съдове трябва да се подлагат на специални изследвания на стойност милиони долари, пари трудни за отделяне, когато танкеровите компании търпят загуби.
Clarkson Research (подразделение на най-големия корабен брокер в света Clarkson Plc) прогнозира, че около 2% от флота ще бъдат бракувани през 2021 година. През 2020 г. бяха бракувани само два танкера с голям капацитет от класа VLCC (Very Large Crude Carrier, дължина - 330 м, водоизместимост 320 000 тона). През 2019 г. - четири. За сравнение: през 2017-2018 г. флотът на Clarkson Plc включваше 823 танкера VLCC.
От Clarkson Research отбелязват също , че цената е допълнителен стимул за продажбата на танкери за вторични суровини: стойността на тнакер VLCC, който е продаден за скрап, в момента струва 18,95 милиона долара, най-високата цена от март 2018 година.
Агенцията отбелязва, че поради излишък на танкери, компаниите са били принудени да субсидират доставката на товари по най-натоварения търговски път от Близкия изток до Азия миналата седмица. Излишъкът се наблюдава от началото на 2020 г., когато търсенето на петрол рязко спадна поради пандемията от коронавируса, но доскоро това бе компенсирано от факта, че огромна част от танкерите просто се използваха да съхраняват суров петрол, който бе излишен за пазара.
Сега обаче, когато потреблението на петрол в света е нараснало, този петрол от танкерите е разпродаден и те не се търсят за целта, тъй като страните от ОПЕК + задържат добива и доставка на милиони барели, отбелязва forbes.ru.
Възстановяването на доходите на корабособствениците може да настъпи през втората половина на годината, когато се очаква търсенето на петрол да се върне на нивата преди пандемията. Но те все още не трябва да се радват.
"Трудно е да си представим обстоятелства, които биха били по-неблагоприятни за собствениците на танкери, отколкото са сега", каза Браян Галахър, ръководител на връзки с инвеститорите в Euronav NV (третият по големина собственик на супертанкери в света). Той призна, че подобни атрактивни цени на скрап променят отношението на собствениците към по-стари танкери.