Ако тримата автомобилни производители в Детройт повишиха заплатите на главните изпълнителни директори с 40% през последните четири години, то за работниците промяната е само символична. Това беше основен аргумент за профсъюза на United Auto Workers за автостачката на работници в САЩ.

Президентът на UAW Шон Фейн многократно посочи цифрата, сравнявайки я с 6% повишения на заплатите, които автомобилните работници са получили след последния си договор през 2019 г. Така започнаха преговори с искане за подобно 40% увеличение на заплатите за четири години. UAW намали искането си до 36% увеличение на заплатите, но двете страни остават далеч една от друга в преговорите, което предизвика стачка.

Напоследък има нарастващата тенденция на профсъюзи, които все повече говорят за разликата в богатството между работниците и шефовете, за да засилят търсенето на по-добро заплащане и условия на труд.

Докато заплащането на главния изпълнителен директор се е увеличило според United Auto Workers, то заплатите на обикновените работници изостават от този тренд. Но дали главните изпълнителни директори на големите автомобилни компании наистина са получили 40% увеличение на заплатите? Не точно.

Шестима изпълнителни директори, чиито заплати ще бъдат значително по-ниски през 2023-та

Шестима изпълнителни директори, чиито заплати ще бъдат значително по-ниски през 2023-та

За да се предотвратят по-големи разходи в компаниите

"Не знам откъде идва увеличението от 40%", коментира изпълнителният директор на General Motors Мери Бара наскоро. Заплащането на изпълнителен директор не е лесно за изчисляване, тъй като голяма част от него идва под формата на субсидии за акции или опции върху акции.

Ето какви са заплатите на изпълнителните в три от големите автомобилни компании General Motors, Ford and Stellantis и колко точно голяма е разликата с обикновения служител, разгледани от Fortune.

Бара е най-добре платеният изпълнителен директор. Нейната заплата е 28,98 милиона долара през 2022 г. Голям компонент от нея е 14,62 милиона долара субсидии за акции, които се предоставят за три години и чиято крайна стойност зависи от производителността на акциите и други показатели.

Заплащането й се е увеличило с 34% от 2019 г., според данни от публични документи, анализирани за AP от Equilar.

Главният изпълнителен директор на Ford Джеймс Фарли e получил близо 21 милиона долара общо през 2022 г., което е 25% увеличение спрямо 16,76 милиона долара, които тогавашният главен изпълнителен директор Уилям Клей Форд взе през 2019 г. Заплатата на Фарли миналата година включва 15,14 милиона долара награди за акции, които също се предоставят за три години с крайната стойност зависи от производителността.

Stellantis беше създадена през 2021 г. със сливането на италиано-американския конгломерат Fiat Chrysler Automobiles и френската PSA Group. В годишния си доклад за възнагражденията Stellantis посочи, че заплатата на главния изпълнителен директор Карлос Таварес за 2022 г. е била 23,46 милиона евро. Това е почти 77% увеличение спрямо тогавашното заплащане на изпълнителния директор на Fiat Chrysler Майк Манли за 2019 г. от 13,28 милиона евро.

Това са числата, използвани от UAW, когато профсъюзът заяви, че тримата шефове на автомобилни компании са увеличили заплащането на главните изпълнителни директори с 40,1% от 2019 г. насам.

9 000  долара на месец, за да си стажант: Топ 10 на компаниите, които предлагат най-високите заплати на стажанти

9 000 долара на месец, за да си стажант: Топ 10 на компаниите, които предлагат най-високите заплати на стажанти

Предложенията на някои са много щедри

Какво е заплащането на обикновен работник?

Както и да погледнем числата, разликата между заплащането на главния изпълнителен директор и обикновените служители и в трите компании е гигантска.

В GM средното заплащане на работниците е било 80 034 долара през 2022 г. На този обикновен служител ще му отнеме 362 години, за да получи годишната заплата на Бара.

При Ford, където заплащането е $74 691, ще им отнеме 281 години, за да вземат заплата, равна на тази на шефа им.

В Stellantis, със средно заплащане от 64 328 евро, ще са нужни 365 години.

Това е далеч над обичайната разлика в заплащането в компаниите от S&P 500, която беше 186 към 1 според годишното проучване на заплати на главните изпълнителни директори на компании, което използва данни от Equilar.

Според проучване на 350-те най-големи публично търгувани компании в САЩ съотношението на заплащане между главен изпълнителен директор и работник е било 15 към 1 през 1965 г.

Историята с Tesla

Възнаграждението на главния изпълнителен директор на компанията за електромобили Илон Мъск за 2022 г. е посочено като "нула" в изявлението на компанията.

Според документи, през 2021 г. Мъск е взел над 737 милиона долара, докато обикновен служител на Tesla печели 40 723 долара през тази година.

Ако този работник иска да спечели заплатата на Мъск за тази година, ще са необходими повече от 18 000 години.