Non progredi est regredi, гласи латинска сентенция. В превод - да не вървиш напред означава да вървиш назад. Още по-актуална е днес, когато новото вчера днес е вече остаряло. Особено ако говорим за нови технологии или телекомуникации. Именно затова компаниите в този сектор инвестират големи усилия в програми за обучения, с които да развиват служителите си и да им помагат да бъдат в крак с времето.

В телеком бранша един от тези примери е Yettel. Наскоро компанията стана първият телеком у нас, получил престижния сертификат Top Employer за високото качество на работодателските си политики, като една от одитираните области бе именно темата за обученията.

"Когато развиваме своите колеги, се стремим да адресираме различни техни нужди, без да губим от фокус конкретната бизнес причина за това", разказва Евелина Цонева, мениджър "Управление на таланта" в компанията. "Затова е много важно да знаем с какво едно обучение ще бъде полезно за човека, как ще помогне в работата му, в отношенията му с екипа или в предстоящите му проекти", добавя тя.

Снимка 637193

Източник: Yettel

Евелина Цонева, мениджър "Управление на таланта" в Yettel

През изминалата година служителите на Yettel са прекарали общо 21 400 часа в обучения, което се равнява на две години и четири месеца. Това е и едно от обещанията, което компанията поема пред тях - да им дава свободата да бъдат себе си, но и възможността да израстват като личности и професионалисти.

Как спазва това свое обещание и какво всъщност им предлага?

EduGrants

Това е една от емблематичните програми за развитие на Yettel, която стартира през 2019 година. "Искахме да създадем програма, която е отворена за всички и позволява на хората сами да изберат обучението, което в най-голяма степен ще отговори на техните цели и потребности", обяснява Евелина. Програмата осигурява образователни грантове за служители, като ежегодно инвестира близо 100 000 лв. Тя дава достъп както до по-кратки курсове, така и до международни професионални квалификации, които могат да продължават в рамките на години. Всеки служител може да кандидатства в четири категории - експертни квалификации, професионални, или т.нар. chartered квалификации, както и две категории за ръководители - mini MBA и Executive MBA. През всичките четири години общо 70 души са се възползвали от EduGrants и са добили безплатна допълнителна квалификация благодарение на нея.

Лидерска академия

Търсят ли кадър за мениджърска позиция, първото, което правят в Yettel, не е да пуснат обява, а да се огледат сред своите колеги. Вътрешното промотиране е основен принцип в компанията. Затова всяка година се провежда т.нар. Лидерска академия - за нови мениджъри и лидери на екипи, които за първи път влизат в тази роля. "Академията предлага комплексна програма от различни модули и включва както вътрешни сесии, така и външни обучения", обяснява Евелина. Как да осъзнаят лидерската си роля и своите силни и слаби страни, как да поставят цели и да измерват резултати, как да управляват комуникацията в екипа, да дават обратна връзка или да водят трудни разговори - това са част от уменията, на които програмата учи бъдещите лидери. В последните две издания на академията са се включили близо 50 ръководители.

"Със специална нова програма тази година надградихме и обучението за управителите в магазинната мрежа, за които е изключително важно да управляват успешно екипите си и да постигат поставените цели за продажби с фокус върху клиентското преживяване", добавя тя.

Ментор до теб

Така се казва менторската програма на компанията. По време на ребрандирането през 2022 г. телекомът провежда Yettel Ideathon Challenge - 6-седмичен хакатон сред служителите за събиране на идеи и тяхното реализиране. Над 80 души, разпределени в отбори, се включват със свои предложения. Една от одобрените за реализация е именно програмата "Ментор до теб", чието първо издание се провежда тази година.

"Да бъдеш ментор означава да бъдеш наставник на някого, да го насочваш, да му помагаш да се развива и да израства професионално. Менторството се случва изцяло на доброволни начала и е много лично изживяване за всеки от участниците", разказва Евелина.

В тазгодишното издание на програмата се сформират общо 12 двойки. Ролята на ментори приемат хора на изключително високи позиции, включително и главни директори. В продължение на четири месеца те споделят своя опит и напътстват ментитата си. "Целта ни е да развием и да насърчим менторството като култура в Yettel, за да може един ден то да се случва съвсем естествено и неформално между хората, без за това да е нужна програма", добавя тя.

И това не е всичко

Програмите за развитие и обучение в Yettel далеч не свършват дотук. Достъпни за всички са и т.нар. Академии за нови знания, които предлагат материали, видеа или обучения на живо по различни теми като управление на проекти, презентационни и комуникационни умения, работа с данни, работа с Excel и други. Всеки може да се запише и на курс по английски, като компанията покрива до 350 лв. от общата сума в рамките на годината. Постоянна и лесна възможност за нови знания дава и платформата LinkedIn Learning с безплатен достъп до над 16 000 онлайн обучения.