"Даваме ви повече, за да можете повече" - така започва текстово съобщение, което в рамките на вчерашния ден получиха около една трета от мобилните потребители в България: абонатите на Yettel с договори, подписани преди 1 ноември тази година.

"Повече" в различните случаи означава по-бърз интернет, повече национални минути, двоен обем мегабайти на максимална скорост или допълнителни дигитални услуги. При всяко положение обаче това върви в комплект с по-висока месечна такса - например 2 лева на месец отгоре.

Има и промени при някои услуги като обаждането на 0700 номера и абонаментите за платформите MAX, Deezer и Izzi.

С колко поскъпват телеком услугите в Европа?

С колко поскъпват телеком услугите в Европа?

Защо е необходима индексацията?

Няма да има нови цени и параметри при предплатените и фиксираните услуги, както и при договорите, подписани от началото на ноември 2024 г.

Не е индексация

Обяснението в наличния само в текстовото съобщение до потребителите линк към сайта на Yettel: "За да продължаваме да предлагаме висококачествени продукти и услуги, от 5ти януари 2025 г., се променя месечната такса, както и цените на определени услуги".

Формулировката е много подобна на тази, която телекомите използваха през последните 3 години при обявяването на индексации на таксите по вече сключени договори. Тогава те мотивираха промените с натрупаната инфлация през съответната година (или години - 2020 г. и 2021 г., когато за първи път се приложи индексацията).

През 2024 г. обаче се очертава средногодишната инфлация да е едва 2,6% - поне според последната прогноза на Министерството на финансите. Края на годината ще дойде при още по-ниските нива от 1,9%.

Телекомите и КЗП се разбраха за индексацията - какво се променя за потребителите?

Телекомите и КЗП се разбраха за индексацията - какво се променя за потребителите?

Ще има промени в общите условия и на трите компании

По-рано през годината Комисията за защита на потребителите и Алиансът на технологичната индустрия, в който влизат телекомите, се разбраха за праг от +/- 2%, в рамките на който индексация няма да се прави нито в посока поскъпване, нито в посока поевтиняване на услугите.

"Актуализацията на параметрите на абонаментните ни планове не представлява индексация. Yettel България актуализира абонаментните си планове, като добавя повече минути, мегабайти, по-добра скорост и възможност за активиране на допълнителни дигитални услуги. По този начин отговаряме на нарастващите дигитални нужди и изисквания на потребителите и допринасяме за това да са още по-свързани и информирани за нещата, които са важни за тях", обясниха за Money.bg от Yettel.

Промените влизат в сила от 5 януари догодина. "Ако подобренията в абонаментния план не отговарят на нуждите на клиента, той може да се свърже с нас, за да му предложим други възможности или да прекрати договора си без неустойка за услугата в периода 4 декември 2024 г. - 4 януари 2025 г.

А ако не ни харесва?

Може ли потребителят да откаже "ъпгрейда" и да си остане на старите условия - и със старата цена? "Ако подобренията в абонаментния план не отговарят на нуждите на клиента, той може да се свърже с нас, за да му предложим други възможности или да прекрати договора си без неустойка за услугата в периода 4 декември 2024 г. - 4 януари 2025 г.", отговарят от Yettel.

При това положение обаче потребителят ще дължи използвани отстъпки/субсидии за закупени устройства, оставащи лизингови вноски и задължения за използвани, до момента на прекратяването услуги, подчертават от телекома.

Разваляме договора си с мобилен оператор без неустойки, ако вдигне таксите

Разваляме договора си с мобилен оператор без неустойки, ако вдигне таксите

Това предвиждат законови промени, внесени в парламента

Темата изглежда ще влезе и в полезрението на регулаторите. "Във връзка с намерението на "Йеттел България" ЕАД да извърши едностранно и без изрично искане и съгласие на клиентите си възмездни подобрения по техните абонаментни планове чрез добавяне на повече национални минути, повече МВ и по-добра скорост, КЗП напомня, че действащото законодателство забранява доставката на стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите", посочиха от Комисията за защита на потребителите.

Те отбелязаха, че законът предвижда санкция в размер на до 3000 лева за доставяне на непоискани стоки и предоставяне на непоискани услуги, като потребителят не е длъжен да плаща за тях и липсата на отговор от негова страна не се смята за съгласие.

Ще има ли и други?

Трите телекома действаха различно при индексациите от последните години, но всеки от тях предприемаше мерки в тази посока. Ще бъде ли такава ситуацията и сега?

Money.bg попита A1 и Vivacom дали според двете компании в момента има необходимост от актуализация на параметрите и цените на тарифните планове и, ако да, какви са причините и може ли да се очакват конкретни стъпки през следващите седмици.

"Следим внимателно развитието на пазарната ситуация и нивата на инфлация в България. Анализираме икономическата обстановка и всички фактори, свързани с предлаганите от А1 продукти и услуги, включително действията на останалите участници в сектора. Предстои да вземем решение за бъдещите си действия, за което ще уведомим потребителите своевременно", отговориха от A1.

Позицията на Vivacom: "В динамичен сектор като телекомуникационния, се налага непрекъснато да следим и оценяваме различни фактори, свързани с предлаганите от Vivacom продукти и услуги. Винаги сме фокусирани върху най-актуалните пазарни условия и тенденции. И както винаги до сега, в случай, че бъде взето решение за промяна на някое от условията по договорите, това ще бъде извършено при стриктно спазване на законовите изисквания и своевременно, ясно и прозрачно информиране на нашите клиенти".

През следващите седмици ще разберем дали зад тези отговори се крие "Да" или "Не" на промяна на тарифните планове и на останалите два български телекома.