Акциите на Blue Bird Corporation, сравнително непопулярна американска компания, производител на училищни автобуси, са поскъпнали със 116% от началото на годината досега. Любопитна подробност е, че по тези показатели тя изпреварва значително други компании за електрически превозни средства, които в по-голямата си част отчитат спад през периода. А ето и най-впечатляващото - сред догонващите са и лидерите в сектора Tesla, Rivian, Lucid, както и редица китайски компании, работещи изцяло в областта на електромобилността.

Как големите производители ще преживеят евтиния китайски електромобил?

Как големите производители ще преживеят евтиния китайски електромобил?

Ще се повтори ли азиатската инвазия на западните пазари от 80-те?

В отчета си за приходите за второто фискално тримесечие, публикуван миналия месец, Blue Bird отчете нарастване в приходите си с 15% на годишна база до 346 млн. щатски долара. С тези стойности компанията надмина прогнозите на анализаторите с близо 50 млн. щатски долара. Печалбата ѝ пък се е увеличила повече от три пъти, достигайки 0,89 щатски долара на акция.

Каква е тайната?

Blue Bird Corporation, чиято пазарна капитализация възлиза на около 2 млрд. долара, започна да разширява дейността си и ако преди приоритетно произвеждаше дизелови и газови автобуси, сега все повече залага на електрическите превозни средства. За целта компанията разчита на държавно финансиране.

Производителят на училищни автобуси е продал рекордните 210 електрически училищни автобуса за този период и е декларирал, че има поръчки за около 500 бройки. Това представлява ръст в поръчките с 56% спрямо предходната година.

Снимка 668576

Източник: iStock

Основен "виновник" за успеха на компанията е именно държавното финансиране. През 2021 г. стартира петгодишна национална програма (US Environmental Protection Agency's Clean School Bus Program) на стойност 5 млрд. долара, целяща мащабната подмяна на дизеловите училищни превозни средства с електробуси.

Устойчив ръст

Електрическите училищни автобуси вече съставляват 9% от приходите на Blue Bird, в сравнение с 6% през миналата година. Очаква се процентите да продължат да нарастват, тъй като финансирането от програмата на Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) за електрически училищни автобуси продължава да тече към районите, които искат да обновят своя автопарк.

Според експерти, голямата полза за Blue Bird е, че електрическите училищни автобуси ще увеличат значително средната продажна цена и маржа на печалбата на произвежданите от нея превозни средства. Според проучване на Barclays електрически училищен автобус може да се продаде за повече от 300 000 долара в сравнение с едва 100 000 долара за традиционните училищни автобуси.

В бележка от миналия месец финансовият консултант и инвестиционен съветник Needham заяви, че очаква растежът на бизнеса с електрически превозни средства на Blue Bird да продължи. Докъде? Предстои да видим.