Тази година международната организация Superbrands награди за пети пореден път най-добре представящите се марки в България. Най-силните брандове на родния пазар са разделени в няколко категории за периода 2015-2016 г. От Money.bg решихме да проверим какъв е интернет интереса на българските потребители към осем от тези компании чрез статистиката на най-голямата онлайн търсачка Google – Google Trends. Редакторското проучване обхваща данните за търсенията през периода между януари 2013 г. и декември 2015 г. За част от тях са взети предвид данните за търсенето по марка. За други обаче – това по ключова дума, заради специфика в изписването на бранда. Ето и резултатите:

Първа инвестиционна банка (търсене по марка)

Снимка 211136

Източник: Google Trends

През последните две години търсенето за Първа инвестиционна банка (ПИБ) в Google е било непостоянно с редуване на пикове и спадове. Най-много потребителите са търсили информация за българския кредитор през юни 2014 г. Това не е случайно, тъй като след поставянето на Корпоративна търговска банка (КТБ) под специален надзор ПИБ беше „атакувана” със слухове, а оттам последва масово теглене на средства от кредитора. Финансовата институция обаче бързо се възстанови с помощта на държавата, която й отпусна 1,2 млрд. лв.

Bosch (търсене по ключова дума)

Снимка 211141

Източник: Google Trends

Германският технологичен производител е доста търсен от българските потребители в интернет търсачката. Интересът към компанията през последните две години плавно нараства. Предимно той е свързан с конкретни продукти, като акумулатори и бормашини. Най-търсени ключови думи след „Бош” и „Bosch BG” са „акумулатори” и „винтоверт”.

DM (търсене по ключова дума)

Снимка 211137

Източник: Google Trends

Между 2013 и 2015 г. интересът към дрогериите DM у нас също е нараснал. Търсенето на компанията от България в Google отчита редуващи се пикове и спадове, като увеличенията вероятно са свързани с различни акции и промоции в отделните месеци. Потребителите най-често търсят онлайн каталозите и магазините на DM.

Kaufland (търсене по марка)

Снимка 211143

Източник: Google Trends

Германската верига за хипермаркети стъпи на пазара в България през 2006 г. През последните 2 години се наблюдава усилващ се онлайн интерес на родните потребители към компанията. Особено осезаеми са скоковете в търсенето на Kaufland покрай коледните празници. Вероятно заради промоциите през декември интересът към веригата скача в пъти, като този през декември 2014 г. е значително по-сериозен от отчетения през същия месец на предходната година. Остава да видим дали фирмата ще подобри рекорд през последния месец на 2015 г.

Lidl (търсене по марка)

Снимка 211138

Източник: Google Trends

През последните две години другата германска верига Lidl е отстъпвала леко по отношение на търсенето в Google в сравнение с конкурента си Kaufland. През ноември обаче компанията отчита безпрецедентен пик на интереса към нея от страна на българските потребители, като изпреварва значително другата верига. Само времето ще покаже обаче дали тази тенденция ще се запази.

Nescafé (търсене по ключова дума)  

Снимка 211144

Източник: Google Trends

Популярната марка кафе претърпява моменти на сериозен ръст и на значителен спад на търсенето в Google през последните две години. Най-сериозен е бил интересът към нея през май и през ноември 2013 г. След това обаче тя е значително по-малко търсена в интернет, като нов пик има в края на септември тази година, но той е далеч под предходните. Най-често използваните ключови думи от потребителите при Nescafé са свързани с брандовете Dolce Gusto и 3 в 1.

NET 1 (търсене по ключова дума)

Снимка 211139

Източник: Google Trends

Доставчикът на интернет, телевизионни и телефонни услуги поддържа високо ниво на интерес от страна на онлайн потребителите между 2013 и 2015 г. Най-голям скок в търсенето на NET 1 има през октомври миналата година, докато през същия месец на настоящата претърпява голям спад.

OMV (търсене по марка)

Снимка 211145

Източник: Google Trends

Австрийският петролен производител и доставчик се радва на увеличаване на интереса към него от страна на българските потребители от 2013 г. насам. Най-често използваните ключови думи в търсачката на Google, свързани с компанията, са “omv бензиностанции” и „omv цени”.