Европейският съд ще изслуша във вторник аргументите за и против разширяването на европейската Схема за търговия с емисии, предвидено за 1 януари 2012г., съобщава Портал Европа.

Планираното разширяване ще включи чуждестранните авиокомпании, които кацат и излитат от европейски летища. Авиокомпаниите ще трябва да си купуват въглеродни кредити от европейски държави или търговци.

Регулацията бе одобрена от ЕС през 2008 г. и изисква от авиокомпаниите бързо да преминат към зелени технологии заради по-бързото увеличаване на авиотрафика от скоростта на въвеждане на енергийна ефективност.

Чуждестранните авиокомпании обаче са против включването им в европейската система. Китайските компании Air China, China Eastern и China Southern заплашиха да заведат дела. Китайската авиотранспортна асоциация пък намекна, че членовете й може да намалят покупките на европейски самолети.

Обединените United Airlines и Continental Airlines, American Airlines и Американската асоциация за авиотранспорт от своя страна ще се противопоставят в Европейския съд срещу разширяването на системата.

Техните адвокати ще настояват, че европейската система е в разрез с Чикагската конвенция, която дава на държавите суверенитет върху въздушното им пространство, както и с Протокола от Киото. Те освен това ще повдигнат и въпроса за липсата на гаранции, че приходите ще бъдат използвани за защита на климата.

Международната асоциация за въздушен транспорт също е против разширяването на европейската схема и призова Русия да й се противопостави по-силно.