Meta не е компания за социални мрежи. Даже не е и за метавселени. Meta вече е водеща компания за изкуствен интелект - или поне в това е убеден нейният директор Марк Зукърбърг. Очакването му е именно от AI да идва голям процент от печалбата през следващите години - и затова е готов да инвестира милиарди, пише Insider.
Именно този оптимизъм на боса на Meta стои и зад неговата заявка, че ще изхарчи 35-40 милиарда долара тази година и то основно за AI инвестиции. Повече пари ще отидат в тази посока и през следващите години, като с тях ще се изграждат нови по-добри модели и услуги, стана ясно от думите на Зукърбърг, който не крие задоволството си от най-новия голям езиков модел на компанията Llama 3.
Пазарът, обаче, си е научил урока след фиаското с метавселената, която упорито не се случва и не се случва. След AI тирадата на Зукърбърг акциите на Meta се сринаха с 16% - това е загуба на десетки милиарди от пазарната капитализация.
За разлика от виртуалните светове, обаче, този път е по-ясно какъв е планът на Meta. Той има три основни стълба.
Бизнес агенти
Според Зукъръбрг приходи могат да дойдат от предлагането на услуги с генеративен AI за бизнеса - например за контакт с клиенти. Тук не става дума за чатботове, а за цялостни "агенти", които не пишат готови отговори, а изпълняват комплексни задачи с цел да решават потребителските проблеми.
В Meta гледат на това като възможност в "по-близък план", но все пак извън рамките на годината.
Факт е, че вече има ранни версии на този тип AI агенти и поне частично е ясно какво би представлявала технологията - нещо, което не е даденост в сферата на изкуствения интелект. Meta правят своите първи стъпки сред потребителите чрез виртуалния асистент Meta AI, който е вграден в социалните платформи на компанията.
Реклами и AI
Втората посока, в която разсъждава Зукърбърг, е пряката монетизация на AI интеракциите с реклами и платено съдържание. Това е доста близко до сегашния основен бизнес на компанията, който на практика е продажба на силно таргетирана дигитална реклама. Както се случва в Instagram, така може да се случва и в AI платформа.
Зукърбърг отбеляза пред анализаторите, че изкуственият интелект вече се използва за препоръчване на съдържание, като 30% от това, което виждаме във Facebook и 50% - от това в Instagram, са избрани именно от алгоритмите. Резултатите показват добра потребителска заинтересованост. И повече показани реклами.
Платени AI модели
В момента Meta има стратегията да пуска безплатно своите големи езикови модели за по-малките компании. Това, обаче, може да се промени заради увеличаващата се сложност на AI платформите - и очакването на Зукърбърг е, че пазар за по-мощни предложения ще има.
Това е посоката, която избра, например, френската компания Mistral. Тя разработи отворен модел с висока ефективност, който привлече вниманието на научната общност и бизнеса и след това представи комерсиален LLM, както и интегрирана с него платформа.
Ако стратегията не сработи, не се знае дали Зукърбърг и Meta ще имат още един шанс - след метавселената пазарът иска резултати. И то - бързо.