През 2023 г. железопътната мрежа на ЕС е имало 200 947 км железопътни линии, като най-високата гъстота e около главните градове и други населени центрове.

Най-високата гъстота на железопътната мрежа е регистрирана в Чехия, със 123,2 метра железопътни линии на km². Други страни от ЕС с висока гъстота включват Белгия (119,2 m/km²), Германия (109,5 m/km²) и Люксембург (104,8 m/km²). Това показват данни на европейския статистически институт Eurostat.

Най-ниската гъстота на железопътната мрежа е в Гърция (14 m/km²) и Финландия (19,4 m/km²). Ниска плътност е регистрирана и в Швеция (26,8 m/km²), Естония (27,2 m/km²), Латвия (28,9 m/km²) и Ирландия (29,8 m/km²).

В България това число е 36,6 m/km², което е повече от  (26,8 m/km²), Испания (32,1 m/km²) и Португалия (27,8 m/km²).

Снимка 703266
Водороден влак за €12 милиона ще преобрази пътуването в Германия

Водороден влак за €12 милиона ще преобрази пътуването в най-богатата страна в Европа

Mireo Plus H е част от инициатива на стойност €54 милиона за замяна на дизеловите влакове с чисти алтернативи

Разширяване на високоскоростните железопътни линии в ЕС

Значителен растеж отбелязват високоскоростните железопътни линии, проектирани за скорост от 250 km/h през последното десетилетие. От 2013 г. до 2023 г. мрежата се разшири с 2 744 км (+47,2%) до 8 556 км.

В Испания има най-много  високоскоростни линии през 2023-а 3 190 км, което е увеличение от 66% спрямо 1 919 км през 2013 г., следвана от Франция с 2 748 км (+35% от 2 036 км), Германия с 1 163 км (+32% от 881 км) и Италия с 1 097 км (+63% от 675 км). Белгия регистрира 211 км високоскоростни линии, а Нидерландия 90 км (и двете без промяна от 2013 г.). Дания представлява 57 км, открита през 2019 г.