Предложеният данък върху финансовите сделки (FTT) трябва да бъде направен така, че да обхване максимален брой пазарни участници и избягването му да бъде неизгодно, заяви Европейският парламент в становище, гласувано днес.

В него депутатите призовават също приемането на данъка да не бъде блокирано, дори ако само някои от държавите членки застанат зад него, съобщава пресслужбата на ЕП.
Данъчните ставки, предложени от Комисията (0,1% за акции и облигации и 0,01% за деривати), са определени в текста като подходящи.

Парламентът призовава за въвеждането данък върху финансовите сделки (FTT) от близо две години. Законодателното предложение на Комисията бе представено в края на 2011 година. Според последното проучване на Евробарометър 66% от гражданите на ЕС подкрепят подобен данък.
Със становището си Парламентът добави към предложението на Комисията допълнителен „принцип за място на емитиране", според който финансовите институции, разположени извън зоната на FTT, също ще бъдат задължени да плащат данък, в случай че търгуват ценни книжа, които първоначално са издадени в рамките на зоната.

Така например сделки с акции на компанията „Siemens", първоначално издаден в Германия и търгувани между финансови институции, базирани съответно в Хонконг и САЩ, ще бъдат обект на новия данък. Според предложението на Комисията подобни транзакции биха попаднали извън обхвата на данъка, тъй като се осъществяват финансови институции, намиращи се извън зоната на FTT.

Предложеният от Комисията „принцип на установяване" също е запазен. Според него акциите, издадени извън ЕС, но търгувани впоследствие от поне една институция, установена в рамките на зоната, ще бъдат включени в обхвата на данъка.
Резолюция вдига залозите и прави избягването на FTT потенциално много по скъпо, отколкото плащането му. Вземайки за пример подхода за облагане с таксови марки в Обединеното кралство, текстът свързва правото на собственост на дадена ценна книга с плащането на данъка. Ако плащането на данък бъде избегнато по някакъв начин, собствеността на ценната книга няма да бъде гарантирана. При сравнително ниската стойност на FTT, рискът от загубата на право на собственост би надвишил значително всяка потенциална „печалба" от избягването му.
Ако не е възможно данъкът да се въведе на цялата територия на ЕС от самото начало, трябва да бъде предвиден вариант за засиленото сътрудничество, се казва в резолюцията. Въпреки това, в нея се признава, че въвеждането на данъка в ограничен брой държави членки може да доведе до подкопаване на единния пазар и че следва да бъдат предприети мерки за предотвратяването на това.

В ЕП постъпиха предложения от различни депутати за въвеждане на изключения. Най-същественото изключение, което фигурира в текста на резолюцията, касае пенсионните фондове, чиито финансови сделки ще останат извън обхвата на данъка.

Други важни елементи:

• Становището не предвижда приходите от FTT да бъдат прехвърляни в бюджета на ЕС. Според него в случай, че те бъдат преведени в бюджета на ЕС, това ще доведе до намаляване на националните вноски. Според докладчика по този начин вноски могат да бъдат намалени с до 50%.
• Становището поддържа предложения от Комисията график: до 31 декември 2013 г. държавите членки да приемат необходимите закони, и на 31 декември 2014 г. данъкът да влезе в сила.
• Становището поддържа първоначалното предложение за освобождаване на сделки, извършени на първичния пазар (т.е. закупуване на ценни книжа от емитента, когато тези ценни книжа се предлагат за първи път на пазара). Това ще гарантира, че инвестициите от полза за реалната икономика няма да бъдат облагани.