Индустрията за контейнерни превози през последните две години достигна рекордно високи тарифи за доставки. ПО време на пандемията секторът изживя бум. Сега обаче започва значително да се забавя. Най-големите превозвачи отчетоха нетни приходи от общо 364 милиарда долара през 2021 г. и 2022 г., по данни на ветерана в индустрията Джон Маккаун, след цяло десетилетие на оскъдни печалби.
Бумът в контейнерните превози дойде с огромния шок от търсенето по време на Covid. Сега виновникът за предстоящия упадък в индустрията е твърде голямото предлагане.
Достатъчно е да погледнем какво се случва с най-голямата публично търгувана контейнерна линия в света A.P. Moller-Maersk. Според кредитния анализатор на Bloomberg Intelligence Стефан Ковачев свободният паричен поток на датската компания, който достигна 27 милиарда долара миналата година, но може да спадне с около 80% тази година и може да стане отрицателен през 2024 г.
Трите най-големи играчи в сектора Maersk, Hapag-Lloyd и държаната CMA CGM SA от Франция, контролират около една трета от световния контейнерен капацитет, вече обявиха, че намаляват разходите, заради опасения, че спадът ще продължи поне до 2024 г.
Причината: търсенето на стоки се връща към нивата отпреди пандемията.
Основните инструменти на разположение на превозвачите са отмяна на пътувания или спиране изцяло на услугите в търговските пътища, където търсенето е слабо. При продължителни спадове бизнесите могат и да оставят договорите за чартър да изтекат, да оставят някои кораби да не работят или да продадат стари кораби на пазара за скрап.
"По-големи компании като Maersk и Hapag-Lloyd разполагат с финанси и могат да изчакат и да се съсредоточат върху съкращаване на разходите" смята кредитния анализатор Стефан Ковачев.
Преди няколко години, когато се наблюдаваше двуцифрена инфлация в цените на стоките, имаше може би 4% или 5% увеличение на услугите, коментира Фил Леви, главен икономист във Flexport Inc.
Много компании, като Under Armour и производителят на мебели Lovesac Co. например заявиха, че се усеща облекчение от по-ниските разходи за морски превоз през последното тримесечие.
За индустрията предстоят трудни времена. Предвижда се, че ще са необходими инвестиции от 1 трилион долара през следващите десетилетия за декарбонизация - промяна, която ще изисква двигатели, работещи с по-чисти горива и нова инфраструктура за производство, съхранение и транспортиране на алтернативни горива.
Големите европейски превозвачи издадоха оценки за допълнителните такси, които ще влязат в сила с предстоящото влизане на корабоплаването в системата за търговия с емисии на Европейския съюз през януари.