Преди малко повече от година задръстванията в пристанищата на западното крайбрежие на Америка бяха пословични за това колко напрегната беше веригата за доставки. Глобалните разходи за превоз на контейнери достигнаха рекордно високи стойности, пише Visual Capitalist.
Днес вече разходите за доставка са се върнали към новата от преди пика, като цените по някои маршрути се доближават до нивата от преди пандемията. Графиката, използваща данни от Freightos, показва колко драматично са намалели разходите за кратко време.
Стандартът Freightos Baltic Index (FBX) за глобалните тарифи за превоз на товари падна с 80% от своя пик в края на 2021 г.
Голяма част от търговията минава през световните океани, така че рязко нарастващите разходи за доставка могат да предизвикат хаос в световната икономика.
Според проучване на МВФ, което включва 143 държави през последните 30 години, разходите за доставка са важен двигател на инфлацията по света. Установява се, че когато тарифите за товари се удвоят, инфлацията се увеличава с 0,7 процентни пункта.
Това обаче не е основно правило, като някои държави усещат ефекта от по-високите разходи за доставка повече от други.
Страните, които внасят повече от това, което консумират и които са по-интегрирани в глобалната верига на доставки, могат да усетят нарастване на инфлацията, защото разходите за доставка се повишават.
Намаляването на разходите за доставка е страхотна новина за всички, освен за…тези, които изпращат стоките.
В крайна сметка надеждите са за подобряване на ефективността на веригата за доставки и по-малък инфлационен натиск, но от друга страна корабните компании виждат края на двугодишен период на бум.
Големи спедитори като COSCO и Hapag-Lloyd отбелязаха десетократно увеличение на печалбата.
За момента превозвачите отменят пътуванията и изпращат остарелите кораби за скрап. В началото на януари тарифите за спот превоз на контейнери се повишиха за първи път от 43 седмици, което е сигнал, че тарифите за корабоплаването се нормализират.