Най-големият проблем, който продължава да стои пред петролната и газова индустрия у нас, е сивият сектор, ощетяващ държавата с огромни суми всяка година. Около тази теза се обединиха представителите на индустрията и членовете на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) по време на първата национална годишна конференция на БПГА, провела се в столицата.
Основният въпрос според представители на сектора и експерти е колко точно голям е сенчестият бизнес в индустрията и колко коства той на хазната.
Колко "струва" сивият сектор?
По думите на председателя на БПГА и генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев неговият дял достига 30%, като страната ни е на първо място в Европа по този негативен показател. Ежегодните загуби за държавния бюджет пък се изчисляват на около 1 милиарда лева, според експерта.
Икономистът Красен Станчев посочи, че размерът на сивия сектор може да се сметне по различни методи, но минималният възлиза на 750 милиона лева годишно под формата на несъбран акциз и ДДС. "Когато има несъбиране на 2 милиона лева, това не е нещо радикално. Когато обаче те са 700 милиона лева, вече може да се каже, че има проблем", смята той.
Колегата му от Центъра за изследване на демокрацията Руслан Стефанов дори смята, че "сивотата" при горивата може да е още по-голяма - между 1,2 и 1,6 милиарда лева. "Устойчивостта на сивия сектор осигурява сериозни приходи на служители и във ведомствата, където има многобройни корупционни практики", смята той.
За липсата на контрол в сектора
От БПГА смятат, че е необходим по-сериозен контрол на компаниите от бранша.
"При четири рафинерии в страната само "Лукойл" внася нефт. Интересното е какво правят другите три", коментира Валентин Златев.
Председателят на асоциацията е на мнение, че няма достатъчно прозрачност и че има проблеми при отчитането в Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС).
Производителите, както и лицата извършващи доставки на горива от Европейския съюз, са длъжни да използват в складовете си метрологично одобрени и контролирани от Агенция "Митници" измервателни уреди, които предават данни за преминалите през тях количества енергийни продукти в реално време към системата БАЦИС.
По изчисленията на Златев обаче само за миналата година има 54 танкера с нефт, влезли в България, за които не е сигурно дали са преминали през въпросните измервателни уреди и дали са били отчетени пред Агенция "Митници".
"Всеки втори литър гориво от внос влиза в страната без заплатени данъци", обяснява шефът на "Лукойл" и допълва, че общо внесеното гориво представлява 40 на сто от потребяваното в страната.
Митът за евтиния бензин и какво влиза в цената на горивата
Изчисленията показват, че стойността на горивата у нас зависи от няколко основни фактора, които имат различна тежест. По думите на Златев структурата на цената изглежда по този начин:
50% акциз и ДДС
34% суров нефт
8% логистика
7% оперативни разходи
1% печалба
"Сега за митът за по-евтиното с 30 стотинки гориво. Делът на печалбата е само 1%. От къде могат да се свалят тези 30 стотинки? Единствено от 50-те процента данъци може да бъде намалена цената", твърди Валентин Златев.
За подобряване на условията на пазара от БПГА предлагат редица промени, включително въвеждането на секторен закон; изискване за лицензиране или регистрация на фирмите в бизнеса, както и въвеждането на по-тежки санкции при използването на незаконно гориво, включително отнемане на автомобила.