Недостигът на работна ръка вече сериозно разклаща веригите за доставка на храна в цял свят. Във Виетнам армията подпомага за реколтата от ориз. Във Великобритания фермерите са принудени да хвърлят мляко, защото няма достатъчно шофьори на камиони, с които се събира продукцията, пише Bloomberg.
Навсякъде по веригата има недостиг на работници - служители в кланици, шофьори на камиони, складови оператори, готвачи и сервитьори- всичко се задъхва от недостига на персонал.
Някои работодатели се принуждават да повишават заплатите, за да задържат служителите, а това е заплаха за цените на храните, които вече се покачиха заради по-високите разходи за доставки.
Цените са нараснали с 31% през юли на годишна база, според индекс на Организацията на ООН за прехрана и земеделие. Въздействието от пандемията е особено силно в сектора на храните и селското стопанство, които са сред най-малко автоматизираните индустрии в света.
Вече има ясни признаци, че недостигът на работна ръка ограничава доставките. Дистрибутори на едро като Sysco Corp. и United Natural Foods в САЩ съобщават за забавяне на производството на продукти като бекон и сирене и някои по-специфични като кокосова вода и някои подправки. В Обединеното кралство редица магазини нямат достатъчно достатъчно запаси дори на основни продукти като хляб и пиле, а през август McDonald's остана без млечни шейкове.
Недостигът на работна ръка засяга не само ферми, производители, преработватели, но и ресторантите.
Вторият най-голям производител на палмово масло Малайзия, е загубил около 30% от потенциалното производство на годно за консумация масло. Производството на скариди в Южен Виетнам е спаднало с 60% - 70% в сравнение с периода от преди пандемията. Една пета от производството на домати в южната част на Италия е загубена тази година.
По-високите заплати и бонуси обаче, не винаги могат да решат проблема с недостига. Работниците изискват от работодателите си по-голяма защита от коронавируса, както и по-високи заплати.
И все пак недостигът на работници не е така осезаем навсякъде. В голяма част от континентална Европа ситуацията не е толкова сериозна като във Великобритания например, където Брекзит ограничава потока от работници от ЕС.
Освен недостигът на работници, на някои места екстремните промени в климата също са проблем за реколтата. Нарастващите цени на културите увеличават разходите за храна на добитъка и следователно цената на месото.
Транспортните разходи скачат и заради нарастващото търсене, недостига на контейнери и претоварените пристанища.