Общото определение за икономическа рецесия е две последователни тримесечия на отрицателен растеж на брутния вътрешен продукт (БВП). Проблемът е, че официалното обявяване на такава, обикновено идва след като американската икономика, най-голямата в света, вече е затънала в спад.

Арбитърът: Комитетът за изследване на бизнес цикъла на Националното бюро за икономически изследвания (NBER), който определя рецесията като период от време, включващ "значителен спад" в икономическата активност, използвайки редица фактори, включително заетост, БВП и потребителски разходи.

Но колко по-добре би било да знаем къде отиваме, а не къде сме били? Това е особено вярно, когато толкова много икономисти преждевременно прогнозират рецесия повече от година, откакто Федералният резерв започна да повишава лихвените проценти през първата половина на 2022 г.

За да начертаят пътя за бъдещето, икономистите отдавна изучават не само официални правителствени и бизнес данни, но и странни индикатори, които измерват ежедневните тенденции.

Финансовото издание Barron"s се обърна към шест нетрадиционни индикатора, за да проследи накъде върви най-голямата световна икономика. Някои, но не всички, предполагат, че предстои забавяне.

Индекса на шампанското

Шампанското тече, когато настъпят добрите времена, но много по-малко от него се излива, когато икономиката спада. Потребителите намалиха значително покупките си с разгръщането на световната финансова криза през 2007-08 г., като доставките за САЩ достигнаха многогодишно дъно от 12,6 милиона бутилки през 2009 г., в сравнение с 23,2 милиона бутилки през 2006 г.

Съвсем наскоро вносът на шампанско скочи заедно с фондовия пазар през 2020 г., след като правителството отприщи стимулиращи разходи за противодействие на отрицателното икономическо въздействие на пандемията от Covid.

Вносът в САЩ надхвърли 34 милиона бутилки през 2021 г., но леко намаля миналата година до 33,7 милиона бутилки. Това знак ли е, че потребителите се оттеглят? Твърде рано е да се каже, но си струва да се наблюдава.

Индекс на посещаемостта на ресторантите

Храненето навън може да бъде сложна мярка за икономически просперитет. В миналото трафикът в ресторантите с пълно обслужване се забавяше по време на рецесии, тъй като американците готвеха по-често у дома, за да разширят бюджетите си.

Всъщност САЩ може и да не преживеят рецесия тази година

Всъщност САЩ може и да не преживеят рецесия тази година

Очакваната рецесия е може би най-широко прогнозираното икономическо събитие в съвременната история

Индексът за ефективност на ресторантите на Националната ресторантьорска асоциация, който измерва здравето на ресторантьорската индустрия в САЩ, потвърди тази тенденция: хората вечерят по-малко, когато имат по-малко пари за харчене. Но Хъдсън Рийле, старши вицепрезидент по изследванията на NAR, казва, че тенденциите за хранене навън може да не са толкова тясно свързани с рецесиите в бъдеще.

Днес храненето навън или получаването на храна за вкъщи е "по-централно за начина на живот на американците, отколкото преди десетилетие", казва Рийле, добавяйки, че очаква индустрията да бъде по-устойчива на бъдещи икономически спадове.

Индексът на ефективността на ресторантите показва драматично възстановяване през 2021 г. след затварянето от ерата на Covid, но последващ спад. Индексът падна с 1,3% през май спрямо април, достигайки най-ниското си ниво от февруари 2021 г., тъй като перспективите на операторите за продажбите и икономиката на САЩ се влошиха през последните месеци. Независимо от това, индексът остава над 100, което показва разширяване на индустрията.

Брой притежатели на библиотечна карта

Когато времената са трудни, повече хора се възползват от безплатни услуги - и това включва обществени библиотеки. Това е мотивът зад така наречената аксиома на библиотекаря: когато икономиката върви надолу, библиотеките стават заети. Но така нареченият библиотечен индекс не винаги е показвал ясна връзка между използването на библиотеката и рецесиите.

Обемът на използване от клиенти в библиотеките в цялата страна се е увеличил по време на финансовата криза и последвалата рецесия, според проучване, публикувано от Public Library Quarterly.

Но тъй като много библиотеки бяха затворени по време на блокировките поради Covid-пандемията, използването и активността спаднаха рязко по време на рецесията през 2020 г. Поне в Ню Йорк тиражът и посещаемостта отново се увеличават, въпреки че и двете остават далеч под нивата от ерата на пандемията, според данни, поддържани от кабинета на кмета на Ню Йорк.

Продажби на червило

Продажбите на червило исторически са процъфтявали по време на рецесии, отчасти защото червилото е сравнително евтин продукт. Икономистът Джулиет Шор нарича феномена "ефект на червилото". Estée Lauder отбеляза скок в продажбите на червила по време на икономическия спад, който последва терористичните атаки от 11 септември 2001 г., въпреки по-широкото отдръпване на потребителските разходи.

Кога ще настъпи рецесия в Европа

Кога ще настъпи рецесия в Европа

Прогнозата на най-голямата европейска банка HSBC

Но индексът на червилото също не е бил толкова точен барометър на икономическите условия в по-ново време. Продажбите са намалели с близо 6% през 2008-09 г. и с 22% по време на рецесията на Covid-пандемията, според доклада на Kline Cosmetics and Toiletries USA.

Фабрицио Фреда, президент и главен изпълнителен директор на Estée Lauder, обърна внимание на проблема през 2020 г., като каза: "Някой ме попита дали индексът на червилата е завършен. Спомнете си, че концепцията за Lipstick Index беше, че красотата е устойчива категория... Това, което се промени, е категорията."

Днес много индустриални анализатори и икономисти проследяват общите продажби на продукти за красота, за да наблюдават тенденциите при покупките. Артикули като лак за нокти и аромати, например, изпревариха червилото по продажби по време на последните рецесии.

Тази година гримът е една от малкото категории, които нарастват в долари и единици сред категориите за търговия на дребно, изследвани от Circana, казва Лариса Йенсен, съветник в индустрията за красота във фирмата за потребителски анализи.

Това важи както за дрогерийните марки, така и за продуктите от по-висок клас, продавани в универсални магазини и специализирани търговци на дребно като Sephora. Тенденцията за връщане в офиса вероятно помага за увеличаване на продажбите на грим. "В момента определено е настъпил моментът", казва Дженсън.

Покупки на мъжко бельо

Покупките на мъжко бельо като индикатор за рецесия? Можете да благодарите на бившия председател на Федералния резерв Алън Грийнспан, че отбеляза това, след като каза на кореспондент на NPR, че е наблюдавал продажбите на мъжко бельо, за да помогне за прогнозирането на икономически спадове. Теорията гласи, че когато икономиката се забавя, мъжете купуват по-малко бельо, защото защо да харчат за това, което не се вижда?

Продажбите на мъжко бельо намаляха по време на финансовата криза и спаднаха значително през 2020 г. по време на предизвиканата от пандемията рецесия, според данни на Euromonitor, предоставени от Дейвид Суорц, старши капиталов анализатор в Morningstar Research Services.

Продажбите на мъжко бельо в долари са останали относително стабилни от 2021 г. до 2022 г., според Circana, но броят на продадените чифтове е намалял с 12% на годишна база. Домакинствата, които печелят под 50 000 долара, са похарчили значително по-малко за мъжко бельо миналата година в сравнение с 2021 г., съобщава Circana.

Продажба на пържени картофи

Продажбите на пържени картофи също могат да бъдат икономически предсказател. Така нареченият процент на прикрепване на пържени картофи, наблюдаван от мнозина в сектора за бързо хранене, проследява скоростта, с която потребителите поръчват гарнитура от пържени картофи към храната. Този индикатор изпраща смесени съобщения в момента.

Том Уестън, главен изпълнителен директор на производителя на пържени картофи Lamb Weston, каза в последно обявените резултати за приходите на компанията, че общото търсене на пържени картофи остава "здравословно" и че степента на прикрепване на пържени картофи е "солидна".

Въпреки това главният изпълнителен директор на McDonald's, Крис Кемпчински, каза по време на разговора за приходите на компанията през април, че гигантът за бързо хранене вижда все по-малко клиенти, които добавят пържени картофи към поръчките си.

"Виждаме, че това леко намалява на повечето от нашите пазари по света, но все още намалява", каза той.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.