Представяте ли си да можем да си хванем влака от централната гара на София и след около час и половина да сме в Солун? За жалост, това ни звучи невероятно, макар че е нещо съвсем нормално в голяма част от Европа и света. Разбира се, става дума за високоскоростните влакове.

И все пак, някаква светлина в тунела може и да се задава, защото на дневен ред отново излиза темата за изграждането на железопътна магистрала София - Солун, предназначена за високоскоростни влакове, развиващи скорост от над 250 км/час.

По време на брифинг в Благоевград, управителят на компанията "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" Румен Марков подчерта, че като член на ЕС "България е задължена да създаде високоскоростни железопътни линии. Добрата новина е, че частният сектор вече предвижда реализирането на такива проекти.

Снимка 657258

Източник: iStock

"Нужно е политическо застъпничество и то не само за високоскоростната, но и за железницата по принцип, защото привлекателността на този транспорт е спаднала на възможно най-ниското ниво. Усеща се липсата на планиране, което е резултат от липсата на адекватна транспортна политика."

3,5 милиарда лева струва първата високоскоростна жп магистрала у нас: ето кои градове ще свързва

3,5 милиарда лева струва първата високоскоростна жп магистрала у нас: ето кои градове ще свързва

Влаковете по новите релси ще могат да развиват поне 160 км в час

Според Румен Марков е крайно време българските политици да възприемат политиките на ЕС за развитие на високоскоростната железница и да стигнат до единно общо решение, както е в много други държави. Разбира се, що се касае до високоскоростна жп връзка между България и Гърция, трябва да се работи и с гръцката държава.

Снимка 679308

Източник: Wikimedia Commons

Според европейската стратегия за устойчива интелигентна мобилност, до 2030 година железопътният сектор трябва да удвои високоскоростния пътен трафик, да удвои железопътния товарен трафик и да утрои високоскоростния жп трафик до 2050 година.

Европейският сценарий за високите скорости предвижда и значително разширяване в Източна Европа, включващо в картата на европейската високоскоростна мрежа Унгария, Румъния и България, както и Молдова и Украйна. Към момента обаче всичко е само на думи.

Според прогнозните разписания, при наличието на железопътна магистрала от София ще може да се стига за 31 минути до Благоевград, за 54 минути до Сандански, за 90 минути до Солун и за 4 часа и 40 минути до Атина. Средната скорост на влаковете ще е 250 км/час, а максимална 350 км/час.

Жп линията София-Солун като приоритет за България?

Все още не знаем със  сигурност кога ще се движим във високоскоростни влакове, но жп линия между София, Кулата и Солун става основен приоритет за странат ни. Поне това обеща тази седмица транспортният министър Гроздан Караджов по време на петото издание на Софийския икономически форум.

България няма да получи 35 нови високоскоростни влака за над 600 милиона лева. Поне засега

България няма да получи 35 нови високоскоростни влака за над 600 милиона лева. Поне засега

Какви са причините за блокираната сделка?

Вече се работи по проект за свързване на пристанищата Солун, Кавала и Александруполис с портовете Бургас, Варна и Русе, като целта на Гърция е да превърне пристанище Солун в директна врата към Балканите и Европа, стана ясно по време на провеждаща се в Солун среща за икономическо развитие на страните от балканския регион с участието на българския транспортен министър.