Преди три години Toyota и Peugeot отвориха в Чехия близо до Прага съвместния завод TPCA. Сега вицепрезидентът на предприятието се чуди откъде да намира работници и сериозно обмисля дали да не започне да внася работна ръка от Монголия, пише агенция Блумбърг.

Компаниите, привлечени в бившите комунистически държави на източна Европа с обещания за евтина, но и изобилна работна ръка, сега намират все по-малко и от двете. Бързият икономически ръст на региона повишава работните заплати, а отворените граници насърчават емиграцията.

Така че някои предприятия сега са принудени да инвестират в автоматизацията на производството, да търсят работници зад граница - или даже да напуснат региона.

Тъй като заплатите се покачват, предимствата намаляват, коментира в началото на месец април Данута Хюбнер, бивш полски министър, а сега комисар по регионалната политика на ЕС. „Затова има и компании, които се придвижват към по-евтини локации".

Засилването на инфлацията може да доведе до провал на водения от инвестициите бум в източна Европа, предупреждава Блумбърг.

Балтика и Балканите са застрашени от „твърдо приземяване", както предупредиха по-рано от МВФ и Standard & Poor's. По-високите цени отпъждат чуждестранния капитал другаде, правителствата ще загубят данъчни приходи и експортни постъпления - които са им нужни за закърпване на дефицита в бюджета и дефицита по текущата сметка - условията, според които те ще бъдат приемани в еврозоната.

Главен икономист в Deutsche Bank в Лондон коментира: „За нещастие тези страни са в много уязвима позиция". Правителствата им са много ограничени в това, което могат да направят, оставайки с голата надежда хората да продължат да инвестират свежи пари.

Преките директни инвестиции в 10-те нови членове на ЕС от източна Европа през 2007 г. са достигнали общо €39.3 млрд., 60% повече от инвестициите от 24.5 млрд. евро през 2000.

Инвеститорите от Toyota и Peugeot са неприятно учудени, че заплатите в Чехия се повишиха с 40% за времето от влизането на страната в ЕС. По-интересното за страничния наблюдател е, че единствено предлагайки по-високи заплати, нужната работна сила не може да се наеме. Търсенето на квалифицирани работници може да „доведе ръководството на завода във Виетнам и Монголия".

Обаче натрупаният в социалистическите времена опит ни позволява да гледаме скептично на подобна инвеститорска инициатива.

В материала на Блумбърг не се пропуска да се изтъкне, че България е най-бедният член на Европейския съюз. Добрата новина е икономическият ръст няколко пъти над 2.2% на „старите" в ЕС: над шест процента за България, Латвия и Литва, но също и поразителните 14.3% за Словакия.

Но най-горещите икономики в региона имат и най-високата инфлация, води Латвия с 16.7% през февруари, но България с 13.2% не изостава.

Покачващите се цени пропъдиха от Балтийския регион в края на миналата година датчанина Нилс Ларсен, който по-рано бе производител номер едно на мебели в региона. Заради поскъпването на дървения материал и невъзможността да се намери изгодно работна ръка (от 2001 г. месечните брутни заплати в Латвия скочиха с 139%), три години отказаха бизнесмена.

„Някога Латвия бе едно от най-евтините места в Европа за правене на бизнес, сега е едно от най-скъпите".

Само че макар заплатите в региона действително да се покачват, работниците продължават да напускат. Това, което инвеститорите с неохота им дават, е едва малка част от заплатите в западните държави, например Ирландия и Великобритания. В Латвия средната заплата е $908 месечно, а преизчислено в долари, средната заплата в EU15 е $4 575.

Само в Полша с население 39 милиона, 1,5 милиона хора в работоспособна възраст са напуснали, според професор във Варшавския университет. Това се превърна в такъв проблем за страната, че например местната управа на Лодз се опитва да спре потока навън, предлагайки данъчни облекчения на работници и компании, ако останат в страната.

Някои компании като Skoda (чешкото поделение на Volkswagen) минават към роботиката и по-организирани монтажни линии, за да се справят с недостига на труд и повишенията на заплатите. Избраната от предприятието стратегия е „растеж без растеж" - повече слизащи от конвейера автомобили със същия брой работници.

Подобна е стратегията в Flextronics International, сред номер 10 на унгарските работодатели. Там се опитват да заменят работници с технологии, модернизирайки монтажните линии.

А други компании продължават да се придвижват на изток в търсене на евтин труд. Английската фирма International Greetings, която отвори преди три години в Латвия завод за картички и опаковъчна хартия в мизерен супермаркет завещан от комунизма, сега демонтира печатни преси и друго оборудване в подготовка да се пренесе в Китай. Коментарът на изпълнителния директор: „Хората скачат твърде бързо за лесните долари".

Думите на еврокомисар Хюбнер завършват картината. Само преди няколко години „германците се притесняваха, че компаниите ще отидат в Румъния". Сега, вече в Полша, те се притесняват, че компаниите ще се преместят в Украйна, Беларус или още по на изток.