Лъвов мост, Орлов мост, паметникът на Васил Левски. Емблематични обекти за столицата София, зад чиято реализация стоят имената на двама братя. Това са чехите Иржи и Теодор Прошек, които толкова обичаха България, че я наричаха своята втора родина.
След пристигането си по българските земи по-големият, Иржи, се включва активно в помощ на революционерите, рискувайки живота си. Остава в историята с известния случай, в който демонтира 200 метра от жп релси край Одрин, с което забавя с повече от денонощие пристигането на турските части, идващи в помощ на османците при Шипченската епопея, припомня сайтът Българска история.
За това свое дело той е награден с орден "Света Анна" от руския император Александър II. По-малкият се установява в София година след Освобождението.
Братята, които като свидетелство на своята обич към родината ни сменят имената си, Иржи става Георги, а Теодор - Богдан, остават на служба в България. Георги е назначен като инженер в Дирекцията на държавните постройки, а Богдан като кондуктор в Столичната община.
При една разходка до Княжево, Богдан Прошек забелязва малка и примитивна пивоварна. Вечерта споделя видяното с Георги и двамата решават да вземат под наем Княжевската пивоварна, основана от французина Дюкорп.
![Снимка 703806](https://webnews.bg/uploads/images/06/3806/703806/640x.jpg?_=1739546596)
Източник: proshek.com
През 1884 г. братята построяват нова пивоварна на ул. "Сан Стефано" №22 в София, която бързо става известна със своето качествено пиво. Те въвеждат иновации в производствения процес, като изграждат "Дълбок зимник" - подземна изба за отлежаване на бирата, и тунел за транспорт на буретата до бирарията. Така само година след пускането си в експлоатация, през 1885 година пивоварната става придворен доставчик.
Обществена роля
Братята Прошек не просто основават пивоварна "Прошек", а играят съществена роля в развитието на София в края на XIX и началото на XX век.
Георги Прошек, като инженер, активно участва в изработването на улично-регулаторния план на София, което значително подобрява градската инфраструктура. Заедно с брат си, той стои в основата на изграждането на емблематични столични обекти като построения в памет на обесените от турците софийски книжари Лъвов мост, както и на Орлов мост, които и до днес са символи на София. Впрочем, металните парапети и орлите са поръчани на австрийски специалисти, а лично Георги Прошек ги донася в столицата.
![Снимка 494847](https://webnews.bg/uploads/images/47/4847/494847/640x.jpg?_=1599195103)
Източник: БГНЕС
С имената им се свързват и редица други значими за родината проекти. Сред тях са Софийската жп гара, както и основаването на първата печатница (1879 година) и дори Народното събрание. Георги е и сред основателите на дружеството Славянска беседа и Българското инженерно-архитектурно дружество.
Неуморимият по-голям брат има още една заслуга - именно поради личното си познанство в Апостола на свободата Васил Левски, той е сред основните инициатори за построяването на неговия паметник в София.
И двамата умират през 1905 година, с едва месец разлика. Предсмъртното желание на братя Прошек е да бъдат погребани тук, в България.