3,2 км е най-тясната точка на протока Месина, разделящ италианския остров Сицилия и континенталната част на страната. В сряда правителството на Джорджа Мелони одобри строителството на мост за 13,5 млрд. евро, свързващ двата бряга. Така то ще възроди противоречив проект на десетилетия, който днес Рим вече представя като ключов за националната сигурност. Решението показва как мегапроекти, замразени заради икономически и инженерни предизвикателства, могат да се превърнат в инструмент на геополитиката, когато стратегическите аргументи надделеят над икономическите.
От Одисей до Мелони
Бурните води на месинския проток са увековечени в омировата "Одисея", като опитите да се построи мост на това място датират още от древността. В наши дни идеята да се свърже Сицилия с континента се заражда с обединението на Италия през XIX век. До 1970 г. проектът е обявен за национален приоритет, тъй като е от решаващо значение за икономическото развитие на един от най-бедните региони в страната.
Въпреки това, през годините съвременните усилия за изграждане на моста многократно се провалят. От една страна заради нестабилните публични финанси на Италия, а от друга заради съмненията относно икономическата нужда и конструктивната устойчивост на проекта. Друга пречка са жителите на град Месина, които също се борят от години да спрат проекта, който ще изисква огромни промени в населеното място, включително преместване на жп гарата.
Първият договор за моста е подписан през 2005 г. от тогавашния премиер Силвио Берлускони. Той е на стойност 3,9 млрд. евро, но проектът е замразен само няколко месеца по-късно в следствие падането на правителството. При завръщането си на власт две години по-късно, Берлускони се опитва да възроди идеята за мост над протока, свързващ Йонийско с Тиренско море, но през 2011 г. Италия е разтърсена от дългова криза и проектът пропада отново.
През икономическа към военна нужда
В наши дни правителството на Мелони преосмисля проекта като начин страната да изпълни ангажимента си към НАТО за увеличаване на военните разходи. Както всички съюзници от алианса, Италия е поела ангажимент да увеличи годишните си разходи за отбрана до 5% от Брутният вътрешен продукт (БВП) на страната. Това трябва да се случи в рамките на десет години, като 1,5% са предвидени за стратегическа инфраструктура.
Италианското правителство иска да включи стойността на моста като част от тези усилия. За тази цел вече активно изтъква стратегическото му значение в Средиземно море, където се смята, че Русия се стреми да увеличи влиянието си. "Мостът над протока Месина е ключова инфраструктура за военната мобилност, предвид базите на НАТО в Южна Италия", пише в правителствен доклад от април, определящ проекта "от изключителен обществен интерес". Според него съоръжението ще улесни придвижването на италиански и съюзнически сили в геополитически чувствителното Средиземноморие. По време на срещата на върха на НАТО през юни Джорджа Мелони обясни, че "виждаме как Русия все повече се проектира в Средиземно море", докато италиански стратези изразиха нарастващи опасения за връзките на Москва с Либия.
Не всички експерти обаче са съгласни. Алесандро Мароне от Римския институт за международни въпроси смята, че Рим "разширява концепцията" за военно съоръжение, тъй като фокусът на НАТО е бързото прехвърляне на войски от Западна Европа в посока източния фланг. По думите му Италия трябва да модернизира пристанища, летища и пътища, а не да инвестира в мост, който няма да е от стратегическо значение. Критиците на проекта предупреждават още, че мостът може да се превърне в уязвимост и ще изисква защита от въздух и море. Според Мароне, макар да е лесна символична цел, той няма значение за движението на италиански и съюзнически войски към Балтика или Полша.
Изпълнителят
Още в далечната 2003 г. за играждането на мегасъоръжението е подписан концесионен договор с италаинското дружество Stretto di Messina SpA. Мажоритарен собственик с малко над 55% процента в него е Министерство на икономиката и финансите. Капиталът на дружеството е повече от 672,5 млн. евро. Според официалния му сайт дейността е възобновена след законови разпоредби, издадени през 2023 г. Според него стойността на проекта в размер на 13.5 млрд. евро е изцяло покрита в бюджета за тази година. Очакванията са мостът да бъде завършен към 2032 г.