Издръжливостта на батерията, размерът на паметта и качеството на камерата са трите характеристики, които имат най-голяма тежест за потребителите при избора на смартфон. Това показват данни от вътрешни проучвания на телеком оператора Yettel.

За цели 70% клиентите на телекома, който предлага повече от 100 различни модела смартфони от 11 бранда, батерията на устройството е от ключово значение. 52% казват същото за паметта, а 46% - за камерата.

По-назад остават предпочитанията по отношение на операционната система (39%). След години на непрестанно нарастване на диагоналите на екраните, наличието на по-голям дисплей в сравнение с конкуренцията вече не е толкова важен фактор - даже има 7%, които биха предпочели устройство с по-малък панел.

Снимка 659648

Източник: Yettel

Процесорът и производителността са фактор за малко повече от една осма от запитаните.

Защо?

Това, което виждат като тенденция в Yettel е, че масовите смартфони придобиват все повече характеристики и способности, които до неотдавна бяха запазени за нишови категории като флагмани, геймърски модели или такива за екстремна употреба.

"Ако преди няколко години батерия с капацитет от 5 000 mAh беше характерна само за високия клас телефони, то днес този капацитет е минимален стандарт, дори и в ниският клас", казва Орлин Поляков, мениджър "Управление на портфолиото с устройства", в Yettel. "8 GB RAM и 256 GB вградена памет вече са типични и очаквани от телефоните в средния клас, докато премиум сегментът се характеризира с над 12 GB оперативна и до 1 TB вградена памет за съхранение на файлове".

По думите му търсенето на повече памет се дължи както на нарастващия брой и размер на приложенията, така и на желанието на потребителите да съхраняват снимки и видеа с висока резолюция - все пак от десетилетие имаме на пазара смартфони с 4K видео, а вече няма актуален флагман без 8K поддръжка.

Без спонтанни покупки

През последните години вървят два паралелни процеса - заради липсата на чипове, инфлацията и логистичните затруднения смартфоните безспорно поскъпнаха, но и, както вече стана ясно, придобиха доста сериозни възможности. По-високата производителност, по-голямата батерия и по-добрата камера дават увереност, че можем да използваме устройството си по-дълго.

Изглежда, че омагьосаният кръг на покупка на смартфон и смяната му с друг за под 2 години вече е в миналото. "През последните няколко години забелязваме тенденция на удължаване на периода на покупка на ново устройства, който вече средно е 3 години, като немалък процент от потребителите използват устройството си докато не спре да работи изцяло", коментира Поляков.

Смартфонът е тук - и ще остане за по-дълго

Смартфонът е тук - и ще остане за по-дълго

Вече не третираме смарт устройствата като играчки и това е добра новина за цялата планета

Според проучванията на Yettel спонтанните покупки намаляват и потребителите търсят оптималното съотношение цена-качество. Така лоялността към конкретен бранд остава черта предимно за премиум сегмента. В ниския и среден клас търсенето се определя от това, кое за потребителя е най-добрата оферта.

Макар само 7% да признават, че цветът на смартфона е важен фактор за тях, данните на Yettel показват, че всъщност все повече ползватели приемат своите смарт устройства и като моден аксесоар. Към тази очевидно важна за производителите потребителска група са насочени по-разнообразните в цветово отношение решения, както и влагането на по-нетрадиционни материали като титаниеви сплави, екокожа и керамика.

По-устойчив поглед

Друга важна тенденция, свързана с намаляването на електронните отпадъци, е все по-големият процент възползващи се от кампании като "Рециклирай и спести" и Buy-back, при които старото устройство се връща срещу отстъпка за ново.

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Yettel иска да предотврати попадането на 127 тона е-отпадъци в природата през следващите години

Най-сигурният начин да не правим излишни разходи и да не пълним сметищата със смартфони, обаче, е просто да използваме оптимално това, което имаме. От Yettel посочват, че именно това стои зад концепцията "Смартфон вселена". Тя е екосистема от услуги за удължаване на жизнения цикъл на предлаганите от телекома устройства. Чрез нея потребителят получава безплатна 3-годишна гаранция на всички смартфони, а също така и възможност за застраховане на устройството си.

Това се случва на фона на един все по-"зрял" смартфон пазар, в който вече са зад гърба ни ежегодните революционни скокове във възможностите на устройствата - човек може да е уверен, че купеното днес устройство ще е достатъчно добро за няколко години напред, даже и да не е топ флагмански модел. Когато това върви в комплект с грижа за него за по-дълъг период, "калкулираният" избор става по-лесен.