Всички на някакъв етап от живота си сме имали такова чекмедже. Някои понастоящем нямат, други вече са напълнили цял шкаф. Вътре ще намерите смартфони. В някои случаи - килограми смартфони.

Зарязани там заради строшен при падане екран, "умряла" батерия... или просто защото сме си взели нещо с по-добра камера, по-бърз процесор, повече памет или просто защото сме решили, че е време да си направим шопинг терапия. Колко от тези устройства всъщност са непотребни и дали и новите ни покупки ще имат тяхната съдба?

Това не е философски въпрос. Тук говорим както за екология, така и за икономика. Електронните отпадъци задръстват домовете ни и няма магическа пръчка, с която да изчезнат. Ако просто ги изхвърлим на бунището, те ще се върнат - но под формата на токсични химикали, които се отделят от изоставените под открито небе джаджи.

Става дума за гигантски проблем - в глобален мащаб той вече е по-голям от този с текстила, особено с оглед факта, че само 17,5% от този вид отпадък се събира разделно и рециклира. А цялото това главоболие често се причинява от устройства, които биха могли да ни служат още дълго - но не го правят, защото сме избрали да дадем пари от джоба си за нови. Това е омагьосан кръг.

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Yettel иска да предотврати попадането на 127 тона е-отпадъци в природата през следващите години

Добрата новина е, че нещо се променя - както в нагласите на потребителите, така и в стратегиите на технологичните компании.

Данните говорят

Дълги години се смяташе, че големият процент от потребителите пазят смартфона си само около 2 години. Причините за това бяха много, като основната е, че в света на най-масовата мобилна операционна система - Android, повечето производители поддържаха своите модели само в рамките на гаранционния срок, а всякакви извънгаранционни манипулации бяха неприемливо скъпи. Това изглеждаше устойчива ситуация на пазара - все пак кой производител би отказал продукцията му да се купува по-често?

Още преди пандемията, обаче - в периода 2016-2018 г., виждаме пропукване на този модел. Според данните на Statista средният "живот" на смартфоните рязко се удължава от 2 години и половина на около и над 3 г. След сложната ситуация около COVID-19, тенденцията отново е възходяща.

Продажбите на смартфони "втора ръка" в световен мащаб растат, а тези на нови спадат през 2023-а

Продажбите на смартфони "втора ръка" в световен мащаб растат, а тези на нови спадат през 2023-а

Прогнозата за продажбите на употребявани устройства до 2027 година

Очакването е към 2026 г. отново да приближим 36 месеца, средно прекарани с едно устройство.

Принудителна смяна

Всъщност, защо си купуваме нов смартфон? Ако изключим чисто имиджовите подбуди (заради които винаги най-скъпите модели се разпродават като топъл хляб след премиерата си), ключовите фактори според компанията Everphone са три.

Първият са повредите. Ако екранът е счупен или има щети по корпуса, отстраняването им може да е на цена, сравнима с тази на самото устройство - особено при по-евтините модели.

На второ място е състоянието на батерията. Обикновено след 500-800 цикъла на заряд и разряд, акумулаторите губят в голяма степен своите свойства. От вече десетилетие е почти невъзможно да намерите смартфон с лесна за замяна батерия. Обикновено това трябва да се случва в сервизни условия, като при някои модели цялата процедура е свързана с огромен риск от повреда на някой друг от компонентите.

Само за 6 години: Близо 500 марки смартфони са изчезнали

Само за 6 години: Близо 500 марки смартфони са изчезнали

Това всъщност е добра новина за потребителите

Порталът iFixit и редица независими експерти многократно през годините директно са обвинявали производителите, че проектират неремонтопригодни устройства с цел да стимулират продажбите си. Не е трудно да се разбере защо си мислят така.

На последно място, но не и по важност е софтуерната поддръжка. Дълго време нормата беше 1-2 години ъпдейти за евтините модели, точно 2 години - за средния клас и 3 - за скъпите флагмани. Беше нормално да си купиш смартфон, който е вече две версии по-назад от актуалния Android. Това много бързо водеше до отрязване на достъпа до модерни приложения и игри - и въобще не говорим за огромния компромис със сигурността от това да използваш остаряла операционна версия.

В света на iOS макар да идваха ъпдейти и за по-стари модели, оптимизацията им рядко беше на ниво. Отново като подсещане, че в магазина вече има по-нов и по-бърз iPhone.

Комбинацията от всички тези потенциални рискове пред оптималното потребителско изживяване се комбинираше много добре с маркетинговия натиск винаги да имаме най-новото и най-бляскавото в джоба си. Не е изненада, че третирахме смартфоните като играчки - и създадохме планини от е-отпадъци в рамките на процеса.

Какво е новото?

Лесно е да погледнем цинично към новата реалност и да обясним по-дългия "живот" на смартфоните само с икономическата несигурност. Вярно е, че когато устройствата поскъпват (а това безспорно се случва, ако гледаме средната цена във всеки клас), имаме по-ограничени възможности да ги подменяме. Има, обаче, доста по-сложни процеси, които се случват на много нива.

На първо място, в ролята си на потребители, ние пораснахме. Все по-масово е разбирането, че изхвърлената на боклука джаджа е най-малкото пропусната възможност за преупотреба на материали (при смартфона - до цели 70%), но освен това и представлява риск за природата и здравето. Освен това, "умните" телефони вече са зряла продуктова категория - в нея не са толкова важни иновативните "уау" функционалности и основен акцент пада върху надеждността в рамките на един по-дълъг период от време, посочва в своя публикация GizChina. Порасналите хора не си играят с играчки, а гласуват доверие на устройства за изпълнението на конкретни задачи.

Това се вижда и от производителите. Няма как да следваш стратегия, която е работела в ранните години на пазара - период, традиционно белязан от големи скокове на способностите на устройствата от всяка следваща генерация. Затова и виждаме все повече компании, които поемат ангажимент за дългогодишна поддръжка - 4 г. ъпдейти се превръщат в де факто стандарт за голяма част от най-популярните марки.

Огромен фактор е и влизането на смартфоните в стройни екосистеми, които включват уреди с различен жизнен цикъл. Тъй като това се превръща в един от фронтовете на конкуренция между брандовете, те са и силно мотивирани да спазват думата си и да предоставят качествено написан софтуер с работещи интеграции.

Хардуерът печели от масовото възприемане на стандарти за влагозащита, все по-добрите защитни стъкла, но и от гигантската (общ оборот от около $75 милиарда към 2023 г.) индустрия, която произвежда протектори и калъфи.

За момента стареенето на батериите не е толкова лесно разрешим проблем, но Right to Repair кампаниите и законодателните промени в ЕС в посока по-голяма ремонтопригодност на смартфоните най-малкото трябва да направят процедурата по замяна малко по-лека, отколкото е в момента.

Някои вече гледат към бъдеще, в което джаджите са със задължителен модуларен дизайн, който прави възможна замяната на всякакви компоненти - оперативна памет, камера, акумулатор и какво ли още не. Това е подходът, който създаде PC индустрията преди 4 десетилетия, но днес балансът между иновация и издръжливост е много по-труден, поради което е трудно да очакваме историята да се повтори 1:1 в близко време.

Реални стъпки напред

В някои случаи това, което се случва тук и сега е по-важно от това, което може да се случва някога и някъде. Стъпките към по-устойчив свят са пример именно за това, но едно е да направиш заявка и съвсем друго - да я изпълниш. Инициативите на потребителите и новите стратегии на производителите на смарт устройства са важни, но ключова е ролята на телекома.

Причините са много. На първо място, у нас все още голям процент от смартфони, "умни" часовници и други джаджи се купуват с тарифен план и така офисът на дадения оператор се превръща в начална точка за новата ни придобивка и потенциална финална такава за това, което сме използвали до момента.

Освен това, мрежите от обекти на телекомите покриват наистина цялата страна - а локацията има значение, когато искаме да се запознаем физически с дадено устройство, когато опитваме да го "върнем към живота" след повреда или когато решим да се освободим от него по отговорен начин.

Целият този кръговрат е добре видим в кампанията "Смартфон вселена" на Yettel, която се стреми да предложи услуги с добавена стойност по целия път - от изгодна оферта с гъвкави варианти за изплащане през удължена и безплатна 3-годишна гаранция, собствен сервиз и застраховка до програми, които насърчават рециклирането на джаджите, които вече са дали всичко от себе си.

Целта е да извлечем максимума от своята покупка - не само чисто финансово, но и от потребителска гледна точка. А след това ще можем да направим нов избор с възможно най-малко негативни последици за околната среда. И, в крайна сметка, за собственото ни здраве.

Това определено е различен подход в сравнение с омагьосания кръг на нови и нови покупки и нови и нови попълнения в "онова" чекмедже, което след това разтоварваме на бунището...