Нов тип космически кораб за целите на научните изследвания и националната сигурност ще бъде построен от американската компания Lockheed Martin, след като тя беше избрана за изпълнител на проекта на Министерството на отбраната на САЩ.

Ключова е силовата установка - тя ще разчита на ядрена реакция, като целта е по този начин по-лесно да се изпращат хора и товари на далечни дестинации като Марс.

Как се подготвят астронавтите на NASA за полет до Марс

Как се подготвят астронавтите на NASA за полет до Марс

Те ще бъдат настанени в специално оборудвана база в щата Тексас в САЩ

Контекст: Земята и Червената планета са от една и съща страна на Слънцето един път на 26 месеца, но даже тогава разстоянието остава огромно - космическият апарат ще трябва да следва собствена елиптична орбита в рамките на стотици милиони километри.

С наличните в момента технологии полетът до Марс би отнел най-малко 7 месеца - период, в който астронавтите ще са изложени на високи нива на космическа радиация и ще трябва да са затворени в тясно пространство - с всички психологически и физически ефекти от това, отбелязва в свой материал "Вашингтон Пост".

Освен това, може би най-смущаващото е, че стандартните технологии не биха позволили връщане на изпратените към Марс екипажи.

Президентът на SpaceX: хората ще стигнат до Марс преди края на десетилетието

Президентът на SpaceX: хората ще стигнат до Марс преди края на десетилетието

По думите на Мъск животът на Марс "ще бъде опасен, труден и упорита работа"

Детайли: Ядреният двигател (NTP системата) на новия космически кораб използва реактор, който нагрява водород до много висока температура и след това газът дава тяга на апарата. Горивото е слабо обогатен уран, като от Lockheed Martin подчертават, че реакторът ще се активира чак след достигането на безопасна орбита и процедурите по презареждане ще са значително по-рядко.

До момента миниатюрни АЕЦ се внедряваха в космически апарати с цел генериране на електричество за бордните системи. С тях Lockheed има опит, но в този проект ще разчита на външната експертиза на компанията BWXT.

NASA тръгва към Луната по-рано от очакваното: колко струва полетът?

NASA тръгва към Луната по-рано от очакваното: колко струва полетът?

Полетът може да се осъществи още в края на август тази година

Още нещо: Марс е голямата цел на днешните космически програми, но ядреният двигател има приложение и в мисии с по-голямо практическо приложение.

Най-ясно се вижда това по отношение на Луната. НАСА планира завръщане там до 2025 г., но сериозен проблем пред плановете за широкомащабна колонизация на естествения ни спътник е необходимостта до дозареждане на апаратите, с които ще се достига до него. Именно решения в тази посока разработват частните компании SpaceX и Blue Origin, които ще осъществят мисиите.

NTP системата не се нуждае от ново гориво в продължение на дълъг период от време и така е по-лесно около нея да се изгради кораб за многократна употреба.

От Lockheed Martin намекват и за военно приложение на тези двигатели заради по-голямата скорост и маневреност, които дават. Това са характеристики, които определено се нуждаят от подобряване при военните сателити - особено с оглед появата на ракетни системи, които могат да ги унищожават от земята.

Какво следва: При успех Lockheed Martin ще получат 500 млн. долара от NASA и от военното министерство през неговата агенция за перспективни разработки в сферата на отбраната. За целта до 2027 г. двигателят трябва да бъде изпитан в космически условия. Това вероятно ще стане с ракета Falcon 9 или Vulcan Centaur, отбелязва WaPo.