По-добро минало, отколкото настояще, но и бъдеще с все по-ясен потенциал - така може би най-добре можем да опишем железопътния транспорт в България. След десетилетия на упадък, под влиянието на приоритетите на ЕС, но и на икономическите реалности, плановете са все повече и повече хора и товари да се придвижват по релси.

На този фон, едно знаково за жп историята на България предприятие е все по-близо до своето завръщане - като модерна индустриална зона, която цели да стане регионален център за производство и поддръжка на подвижен състав.

За историята на Локомотивния и вагонен завод (ЛВЗ) в Русе сме разказвали и преди. Създаден още преди Освобождението за нуждите на първата железопътна линия по нашите земи, до 2020 г. той тънеше в разруха. 5 години след придобиването му от групата "Булмаркет", ситуацията е много различна.

Инвестиция от над 50 милиона лева връща локомотивния завод в Русе към живота

Инвестиция от над 50 милиона лева връща локомотивния завод в Русе към живота

Възстановяването на производството ще отвори стотици нови работни места в региона

"Към момента са възстановени и въведени в експлоатация две от основните производствени халета, в които вече се извършват ремонти на локомотиви и товарни вагони. В процес на завършване е реконструкцията на трето производствено хале, което ще допълни капацитета на завода и ще позволи разширяване с производствени мощности", обяснява пред Money.bg изпълнителният директор на дружеството "Индустриален парк ЛВЗ" Спасимир Димитров.

Говорим за огромен комплекс - над 40 000 квадратни метра застроена площ върху терен от 178 декара, 2 километра релси само в рамките на завода и още 10 километра коловозно развитие. До момента инвестицията е над 80 милиона лева.

Скоро ще започне да се строи и нова довеждаща инфраструктура - рехабилитация на съществуващи естакада и пътен възел, нов паркинг, улична мрежа, допълнителна инфраструктура и т.н. Проектите се финансират с пари по Плана за възстановяване, а целта - потенциалните инвеститори в жп сферата да получат оптимални условия за дейността си.

Големият въпрос "Защо?"

За момента в първото опериращо в парка дружество - "Локомотивен завод 1866"ЕАД, са назначени 115 служители, като до края на годината се очаква да станат над 200. Общият капацитет на индустриалната зона обаче е в пъти по-голям - около 600 инженери, механици, машинни оператори и т.н. се очаква да работят в нея.

"Булмаркет" планират да работят както в рамките на собствената си академия, така и с Русенския университет и професионалните гимназии в региона, за да си създават кадри.

Проектът е безспорно амбициозен, но според Спасимир Димитров той отговаря на все по-видими нужди: "Възходът на железопътния транспорт в Европа е една от основните причини за инвестициите в Индустриален парк ЛВЗ. (...) С нарастващия брой частни оператори, които разширяват пътническите и товарните си услуги, търсенето на поддръжка, ремонти и нов подвижен състав се увеличава. Това директно ще повлияе на заетостта в завода, тъй като нуждата от локомотиви и вагони ще доведе до по-голям обем работа".

Снимка 704269

Източник: Индустриален парк ЛВЗ

По думите му вече има засилен интерес от международни компании, които търсят възможности за поддръжка и ремонт на подвижния си състав в Източна Европа. "Благодарение на географското разположение на България, ЛВЗ цели да се превърне в регионален хъб в Източна Европа и Балкани именно за производство, ремонт и модернизация на железопътна техника", обяснява изпълнителният директор.

Именно затова и ЛВЗ вече не е просто завод, а индустриален парк с отделни производствени зони - за ремонт и модернизация на локомотиви и вагони, за производство на нови товарни вагони, за технически изпитания.

В историческата сграда на ЛВЗ от 1866 г., която ще бъде възстановена последна, ще се изгражда съвместен научно-технически и културен център, в който ще си партнират с академични и професионални институции и ще се извършва развойна дейност.

Снимка 704270

Източник: Индустриален парк ЛВЗ

Индустриалният парк е отворен и за компании извън групата на "Булмаркет", като по думите на Димитров вече има конкретен интерес.

"Целта ни е "Индустриален парк ЛВЗ" да се трансформира в стратегически индустриален център, който ще играе ключова роля в бъдещето на железопътната индустрия в Европа", заявява Спасимир Димитров. Смела заявка, от чиято реализация може да спечели не само собственикът на зоната, но и цялата икономика на страната.