Турция напредва в преговорите със Световната банка относно финансирането на железопътен проект през пролива Босфора и планира да проведе търг за изграждането му през следващите месеци, заяви турският министър на транспорта и инфраструктурата Абдулкадир Уралоглу, цитиран от Daily Sabah.
Железопътната линия ще пресича висящия мост "Явуз Султан Селим", който е един от най-дългите и широки по рода си в света, който беше построен за $3 милиарда, за да свърже европейската и азиатската част на Истанбул. Това е третият построен мост за пресичане на Босфора.
Турция популяризира новия железопътен проект като част от проекта за развитие на пътя, планирана нова товарна връзка между Азия и Европа чрез модернизирана железопътна и пътна инфраструктура през Ирак и Турция.
"Можем да кажем, че приблизително сме осигурили финансирането за приблизително 120-километровата (75 мили) линия, която ще минава от Гебзе до Сабиха Гьокчен, моста Явуз Султан Селим, летище Истанбул и накрая до Халкалъ. Планираме да проведем търга през следващите месеци", заяви Уралоглу пред местни репортери.
През октомври миналата година министърът каза, че Турция е близо до споразумение със Световната банка за финансиране на железопътен проект на стойност $4 милиарда.
"Ние сме много близо до финализиране" за цели 3 милиарда долара, заяви той пред Bloomberg.
Анкара проведе разговори с Обединените арабски емирства (ОАЕ) за финансиране на проекта след обещанието от $51 милиарда от страна на страната от Персийския залив да инвестира в Турция. По-рано Уралоглу обяви, че Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Азиатската банка за инфраструктурни инвестиции (AIIB) също могат да предоставят финансиране.

Източник: iStock
Инфраструктурни амбиции
Инфраструктурните амбиции на Турция мключват развитие на транспортните връзки, инвестициите в метрото, международното сътрудничество и цифровата инфраструктура.
Страната има план за разширяване на сегашната железопътна мрежа от 13 919 километра до 17 500 километра до 2028 г., като дългосрочнатата цел е 28 500 километра.
"Производството на железопътни превозни средства е толкова важно, колкото и изграждането на железопътни линии. От локомотиви до вагони, ние ги произвеждаме сами."
Напредва работата и по националния електрически влак, който ще достига средна скорост до 225 км/ч.
Преговори за транспорт в Сирия
В момента се провеждат и транспортни дискусии със Сирия, обхващащи пътния, железопътния, авиационния, морския и комуникационния сектор. Приблизително 50 километра железопътна линия от сирийската страна е била унищожена, като Анкара работи за възстановяването на железопътната линия, като целта е да я свърже чак до Дамаск.
Турция оказва и техническа подкрепа за рехабилитация на летище Дамаск, включително чрез инсталиране на някои ключови системи и радар. Националният превозвач Turkish Airlines увеличи своите седмични полети между Истанбул и Дамаск до пет.
Супер високоскоростен влак и разширяване на градското метро
Работи се и по проекта за "супер високоскоростния влак", който трябва да покрива маршрута Истанбул-Анкара1 развивайки скорост от 350 км/ч, намалявайки времето за пътуване до едва 80 минути. В момента пътуването между Анкара и Истанбул отнема 4 часа и 20 минути. Очаква се това да намалее до 3,5 часа след изграждането на тунел в северозападната провинция Билечик.
Разкрити са планове и за нова магистрала, свързваща Анкара и Истанбул чрез ключов механизъм, при който правителствена структура предоставя на компания от частния сектор правото да финансира, проектира, изгражда, притежава и управлява проект за определен брой години. Турското правителството вече е изпълнило около 70 проекта, използвайки този модел.
Разширяването на метрото в Истанбул също е основен приоритет, заради необходимостта от 1004 километра метро линии в Истанбул за справяне с огромните задръствания. Наземните решения не са подходящи за трафика в мегаполиса и отговорът се крие именно в железопътните системи.