Тенденцията в полетите в Европа е ясна: все повече хора избират нискобюджетни превозвачи, а старите компании в бранша са принудени да променят модела си, за да оцелеят.
Скоро, тази тенденция ще засегне и друга форма на транспорт: железопътния, пише Bloomberg. Брюксел ще направи опит да създаде повече конкуренция в сектора. "По-ниските цени ще привлекат милиони нови пътници", смята Жак Гуно, главен изпълнителен директор на Getlink SE (позната и като Eurotunnel), която оперира тунела под Ла Манша.
Европейският съюз нареди на страните да отворят всички железопътни услуги за конкуренция до 2020, което ще има драматичен ефект. Въвеждането на конкуренция по маршрута Прага - Острава донесе почти двоен брой пътници, а билетите поевтиняха драстично.
FlixMobility GmbH, която предлага нискобюджетни автобусни превози в Европа, отскоро стартира и високоскоростна жп услуга по два маршрута в Германия с билети от по €10. На Стария континент има над 9 000 километра високоскоростни железни пътища, а повече от тях не се използват достатъчно. С въвеждането на конкурентния елемент, това може да се промени.
Тунелът под Ла Манша, например работи на 58% от капацитета си.
Откакто стартиращата компания Italo започна работа, броят на пътниците по маршрутите, които тя обслужва, се е увеличил с 80%. Дружеството успява да намали драстично разходите - например като аутсорсва поддръжката на влаковете - и това ѝ помога да продава билети на по-ниски цени от държавния оператор Trenitalia - който в последствие също се видя принуден да намали цените. Така по маршрутите, обслужвани от Italo, цената на билетите е намаляла средно с 41%.
Компанията дори успя да принуди Ryanair и EasyJet да спрат полетите между Рим и Милано, предлагайки двупосочни билети за едва €40.
В Австрия, Чехия и Швеция въвеждането на конкуренцията има подобен ефект, като по маршрути като Виена - Залцбург трафикът се е увеличил с 92 процента, а билетите са поевтинели с 42 процента.