Цените на един от най-популярните видове необработени диаманти в света падат с невиждани до момента темпове, съобщават световните агенции. Причината: Все по-голям брой американци, които са сред най-големите клиенти на диамантената индустрия, избират годежни пръстени, направени от лабораторно отгледани "скъпоценни" камъни.
Лидерът в този бизнес - гигантът De Beers, настоява, че "сегашната слабост е естествен спад в търсенето, след като по време на пандемията купувачите, които не са били вкъщи, са покачили цените, като особено уязвими са били по-евтините годежни пръстени", пише Bloomberg, цитирайки изявление на компанията.
Наистина търсенето на диаманти в целия свят отслабна след пандемията, тъй като потребителите отново харчат повече за пътувания и преживявания, докато икономическите насрещни ветрове намаляват разходите за лукс. Въпреки това, популярните в САЩ по-евтини едно- или двукаратови брачни пръстени тип "солитер" отбелязаха много по-рязък спад на цените, отколкото останалата част от пазара.
Източник: iStock
Как реагира De Beers на по-слабото търсене на диаманти
De Beers реагира на отслабващото търсене, като намали агресивно цените на категорията, известна като "select makeables" - необработени диаманти между 2 и 4 карата, които могат да бъдат нарязани на камъни с размер около половината от този, когато са полирани, като по този начин се получават централни диаманти за сватбени пръстени, които са с високо качество, но не са безупречни.
Компанията е намалила цените в тази категория с повече от 40% през последната година, включително с повече от 15 % през юли.
Някогашният монополист все още има значителна власт на пазара на необработени диаманти, като продава своите скъпоценни камъни чрез 10 продажби всяка година, при които купувачите - известни като притежатели на права - обикновено трябва да приемат предложените цени и количества.
Синтетичните камъни
Индустрията за синтетични диаманти обръща специално внимание на тази категория, в която потребителите са особено чувствителни към цените, като сега усилията се отплащат в най-големия купувач на диаманти в света. Промяната не означава, че годежните пръстени ще поевтинеят - въздействието е ограничено до пазара на необработени диаманти, непрозрачен свят на миньори, търговци и занаятчии, който е отдалечен на няколко стъпала от етикетите с цените в бижутерийния магазин.
Въпреки това мащабът и скоростта на срива на цените на един от най-важните продукти на диамантената индустрия накараха пазарът да се стресне. Сега въпросът е дали спадът в търсенето на естествени диаманти в тази категория представлява трайна промяна или е просто временно явление.