На 1 октомври 1964 година един синьо-бял влак се движи някак футуристично и сякаш без усилие през градския пейзаж на Токио, продължавайки на юг към Осака. Именно с него е поставено началото на японските високоскоростни влакови, наричани още влакове-стрела, посочвани като символ на бурния икономически прогрес на страната в годините след Втората световна война, припомня CNN.
Днес подобни влакове има в Азия, Европа, Америка и Австралия и много хора не могат да си представят живота си без тях.
Как започва всичко?
Пускането на първия влак-стрела, заедно с домакинството на Токио на летните Олимпийски игри през 1964 година, се считат за повратна точка за Япония и нейното завръщане сред богатите държави по света.
55 години след пускането на първия високоскоростен влак, японската дума шинкансен, означаваща "нова главна линия", вече се приема за глобален термин, олицетворяващ скорост, ефективност и иновативност в транспорта.
В наши дни Япония все още е световен лидер, когато говорим за железопътни технологии. Могъщо корпорации, като Hitachi и Toshiba, изнасят влакове и оборудване на стойност милиарди долари всяка година.
Мрежата на Шинкансен се е разраснала значително през последните 55 години, като влаковете се движат със скорост до 322 км/час, от столицата до градове като Кобе, Киото, Хирошима и Нагано.
Освен като символ на възстановяването, Шинкансен служи като инструмент за икономическото развитие на Япония.
Развитието на скоростните влакове е тясно свързано с ранната железопътна индустрия в Япония и ако тя не беше създадена, едва ли днес такива влакове щеше да има където и да е по света.
Високоскоростните влакове на Япония в наши дни
В наши дни вече се тества следващото поколение влакове, нарични ALFA-X, които достигат скорости от 400 км/час.
Запазена марка на влаковете на Шинкансен са техните издължени носове. Формата им е такава, не за да подобри аеродинамиката, а за да предотврати "бутален ефект" от навлизането в тунели с такава висока скорост.
Това е важно, особено за гъсто населените места, където оплакванията от шума, причиняван от влаковете-стрела, са доста чести.
Експерименталният ALFA-X включва нови технологии за сигурност, проектирани така, че да намаляват вибрациите и шума, както и възможността за дерайлиране в случаи на сериозни земетресения.
Над 10 милиарда пътници са използвали услугите на Шинкансен, което показват, че към днешна дата високоскоростното пътуване се е превърнало в ежедневие и даденост за хората в Япония.