Русия е раздала повече от 12 милиарда долара държавни субсидии и заеми, за да поддържа своя авиационен сектор, откакто западните санкции заради нахлуването на Москва в Украйна прекъснаха доставките на ключови части и услуги за поддръжка, показва анализ на Reuters.

Зависима от чуждестранни самолети, Русия е изправена пред трудната задача да развива своята авиационна индустрия сама с местни части, като същевременно купува самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне изземването на такива от нейния флот.

Западните производители на самолети Airbus и Boeing спряха доставките на услуги и резервни части през март 2022 г. и се отказаха от поддръжката за редовна поддръжка за флагманския превозвач Аерофлот и други руски авиокомпании.

"Неволята учи": Руски авиокомпании поискаха да купуват резервни части от екзотични дестинации

"Неволята учи": Руски авиокомпании поискаха да купуват резервни части от екзотични дестинации

Кои са новите държави, включени в списъка на възможните доставчици

Оттогава Русия е похарчила 1,09 трилиона рубли (12,07 милиарда долара, $1 = 90,29 рубли) в подкрепа на гражданската авиационна индустрия, включително производство на самолети и финансова помощ за авиокомпаниите, показват изчисления на Ройтерс, базирани на данни от Министерството на финансите и Сметната палата, която наблюдава изпълнението на бюджета.

Разходите са почти два пъти повече от 547 милиарда рубли в плащания, извършени през 2020-21 г., когато пандемията от COVID-19 предизвика драстично намаляване на въздушния транспорт, и подчертава мащаба на усилията на Кремъл да изтръгне контрола върху ключова индустрия.

"Нашият флот от самолети е много претоварен... със самолети чуждестранно производство. Планираме да произведем повече от 1000 самолета до 2030 г., наши собствени самолети. Необходима е работа", каза президентът Владимир Путин миналата седмица, цитиран от Ройтерс.

Според швейцарския доставчик на авиационна разузнавателна информация ch-aviation руските авиокомпании в момента експлоатират 991 самолета, включително 405 произведени в Русия.

Но само 133 са Superjets, произведени от държавния производител United Aircraft Corporation . Други самолети, произведени в Русия - Туполев, Яковлев и Илюшин - рядко се използват за търговски полети.

С колко собствени пътнически самолети разполага Русия

С колко собствени пътнически самолети разполага Русия

Руска регистрация има по-малко от една четвърт от целия авиопарк

Подкрепата за производството на самолети, ключова индустрия, ще се запази за години напред, каза министерството на индустрията и търговията в отговор на констатациите на Ройтерс.

"Основният акцент е върху подпомагането на продажбите, разширяването на производствения капацитет и създаването на система за следпродажбено обслужване", посочват от министерството.

Значението на надежден въздушен транспорт е особено важно за Русия, както за транспортирането на хора и стоки през огромната й територия, така и за укрепване на наратива на Москва, че санкциите са имали минимално въздействие.

Като ключова авиационна сила от съветско време техническите способности на Русия не са под съмнение.

Западните авиационни анализатори казват, че инвестициите в най-добрия случай ще запазят флота да лети, но се съмняват, че самолетите ще се върнат скоро на западните пазари, дори ако конфликтът в Украйна приключи. Това се дължи на разходите и бюрокрацията, свързани с възстановяването на самолетния парк с чисто и проследимо досие за безопасност и одобрени части.

Русия е насочила резервни фондове, показват данните, като е похарчила 110 милиарда рубли през 2022 г. за компенсиране на загубите на авиокомпаниите от рязкото покачване на разходите за реактивно гориво.

Тази година Фондът за национално благосъстояние (NWF) изигра по-голяма финансова роля, като Москва изтегли почти 400 милиарда рубли за разходи за авиация досега през 2023 г.

Мащабът на разходите през 2022-23 г. е еквивалентен на малко под 1% от прогнозирания брутен вътрешен продукт (БВП) за 2023 г. Русия е похарчила допълнителни 2,3 трилиона рубли през 2022-23 г. за развитие на транспорта извън авиационния сектор.

В Русия започнаха да съкращават граждански полети - заради проблеми с двигателите на самолетите

В Русия започнаха да съкращават граждански полети - заради проблеми с двигателите на самолетите

Колко и какви самолети са "приземени"

Вътрешният въздушен пътнически трафик в страната започна да се възстановява в края на 2022 г., тъй като авиокомпаниите намериха начини да внасят резервни части чрез сива схема за внос, въведена от правителството.

Руските авиокомпании задържаха своя флот от западни самолети във въздуха , отчасти чрез внос на резервни части през трети страни без съгласието на производителите - главно Airbus и Boeing.

Броят на пътниците се възстановява, но все още изостава от нивата преди COVID. Междувременно загубата на чужди резервни части и опит в поддръжката породи опасения за безопасността на самолетите.

Някои авиокомпании са разглобили самолетите за части, казаха източници от авиационната индустрия пред Ройтерс миналата година.

Москва набързо локализира регистрацията на флота си и използва средствата на NWF за обратно изкупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне риска от конфискуването им при полети в чужбина.

Министърът на транспорта Виталий Савелиев каза, че 300 милиарда рубли могат да бъдат използвани за закупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели през 2023 година.

Досега са изразходвани 190 милиарда рубли, показват данните, като държавната застрахователна компания NSK държи самолети от името на авиокомпаниите.

В правителствен документ, определящ стратегически планове за разходи за авиацията, видян от Ройтерс миналата есен, се казва, че Русия ще трябва да похарчи най-малко 711 милиарда рубли за "постигане на технологична независимост от чуждестранни доставчици".