Само няколко дни след постигане на примирие в търговско-търговската война между САЩ и Китай, американското правителство в понеделник увеличи натиска върху Европа в дългосрочен спор за субсидии за самолетите, заплашвайки налагането на мита върху стоки от ЕС на сума 4 милиарда долара, съобщава Reuters.

В понеделник вечерта офисът на Търговския представител на САЩ (USTR) публикува списък с допълнителни стоки - включително маслини, италианско сирене и шотландско уиски - които биха могли да бъдат засегнати от новите тарифи. През април вече бе определен първи списък на европейски продукти на стойност 21 млрд. долара, подлежащи на високи мита.

USTR съобщи, че добавя 89 тарифни подкатегории към първоначалния си списък, включващ и различни метали, в отговор на направени публични коментари, но без да даде повече обяснения.

Съединените щати и ЕС заплашиха да наложат взаимни тарифи за милиарди долари на самолети, трактори и храни в почти 15-годишен спор в рамките на Световната търговска организация по отношение на субсидиите за самолети. Те се отнасят съответно за американския самолетостроителен производител Boeing Co. и за неговия основен европейски конкурент Airbus SE.

През миналия месец висши служители от Boeing и от Американска авиокосмическа търговска група призоваха правителство на САЩ да приспособи каквито и да било тарифи, налагани на ЕС за незаконно субсидиране на Airbus, за да се избегне увреждането на интересите на американските производители.

Съветът за дестилирани спиртни напитки на САЩ пък критикува последните заплахи за допълнителни мита от администрацията на Тръмп и предупреди, че те ще застрашат американските работни места и ще навредят на потребителите.

Решението на властите във Вашингтон идва дни след новината от Парижкото авиационно шоу през юни, че САЩ могат да бъдат отворени за преговори за "приложим механизъм", който би позволил на Airbus да получи държавно финансиране на търговска основа, което потенциално може да проправи пътя за борба със субсидиите за самолети. Подобна сделка ще включва и действия от страна на САЩ за данъчните стимули, предоставени от американската държава на Boeing, и да ги съобразят с търговските правила, като част от възможна нова рамка за финансиране на авиационната индустрия.

Световната търговска организация (СТО) установи преди време, че двата най-големи световни самолетни производителя са получили милиарди долари вредни субсидии, отбелязвайки най-големия корпоративен търговски спор в света.

Очаква се през лятото СТО да се произнесе по искане за санкции от страна на САЩ, въпреки че самото решение може да бъде факт през септември.